کد خبر: ۱۵۲۱۱
|
۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۵

ایران در زمره ۷ کشور تولیدکننده مشتقات ید در جهان قرار گرفت

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان گفت: فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در رابطه با فراوری مواد معدنی موجود در کشور منجمله ید است به طوریکه این شرکت تنها تولیدکننده مشتقات ید است که برای اولین بار توانست مجوز فعالیت تولیدی را دریافت کند.

شاه‌محمد شیری مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره فعالیت این شرکت اظهار کرد: اکثر فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در رابطه با فراوری مواد معدنی موجود در کشور منجمله ید است به طوریکه این شرکت تنها تولیدکننده مشتقات ید است که برای اولین بار توانست مجوز فعالیت تولیدی را دریافت کند.

وی تولید ید پتاسیم، یدات کلسیم، یدجیوه، کلرید روی، باریم کلراید، استات سدیم، فرمات پتاسیم را از محصولات تولیدی این شرکت عنوان کرد و افزود: با توجه به عدم تولید این مواد در داخل کشور و نیاز مبرم صنایع مختلف به این مشتقات ید، این شرکت تصمیم گرفت با تولید پتاسیم یدید و پتاسیم یدات در سطح کیفیت بالا و مطابق با استاندارد‌های روز دنیا برای صنایع غذایی و دارویی، نیاز‌های داخلی را برآورده کند؛ محصولات این شرکت تنها دارنده نشان استاندارد ملی و دارای پروانه ساخت از سازمان غذا دارو است.

شیری گفت: این شرکت دانش بنیان توانسته است با بالا بردن کیفیت محصولات تولیدی و رقابت‌پذیری با نمونه‌های خارجی، در زمره ۷ کشور تولیدکننده مشتقات ید در جهان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قبلا ۱۰۰ نیاز کشور از خارج تامین می‌شد، گفت: عمده مزیت آن با توجه به شرایط تحریم الان در حال حاضر در جهت بی‌نیازی به این محصولات تقریبا گام اساسی برداشته شده است اگر در تامین مواد اولیه مسئولان حمایت کنند و سیستم بیمار دولتی صادرات را اصلاح نکنند با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد؛ چرا که اولویت نخست تامین نیاز داخل است بعد صادرات محصولات معدنی.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: به طور یقین ما نه تنها ما می‌توانیم نیاز داخل را به اندازه کافی تامین کنیم؛ بلکه می‌توانیم ماده معدنی با ارزش افزوده بیشتری را صادر کنیم و در کنار آن اشتغالزایی و ارزآوری بیشتری را برای کشور فراهم سازیم. متاسفانه بحث رانت و رانت بازی و سیستم بیمار این فرصت را برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که با انگیزه می‌خواهند در جهت تولید مشتقات محصولات ماده معدنی کار کنند این‌ها را تقریبا بی‌انگیزه کرده است شورای سیاست‌گذاری و نظارتی هم در حال بررسی است. در سال جهش تولید متاسفانه نه تنها سیستم بیمار وزارت صنعت و معدن دست شرکت‌های تولیدکننده دانش‌بنیان را نمی‌گیرد بلکه عملا سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی تأکید کرد: اگر دولت حمایت کند محدودیتی در تولید این محصولات نخواهیم داشت حتی می‌توانیم ضمن افزایش تولید صادرات نیز داشته باشیم. کاربرد این محصول در صنایع غذایی و دارویی، نفت و گاز و مکمل‌های دام و طیور در صنایع هوافضا و باروی ابر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیری اظهار کرد: هدف گذاری ما نه تنها تامین نیاز بازار داخلی است بلکه برنامه توسعه صادرات را نیز داریم. همچنین این محصولات به لحاظ کیفیت قابل رقابت با محصولات چینی، هند و برند‌های اروپایی است و هدفگذاری صادرات برای خارج کشور است منتها باید سیستم بیمار حمایت کند با توجه به اینکه وزیر صنعت مدام اعلام می‌کند امسال پایان خام فروشی است عملا نه تنها در این زمینه گامی برداشته نشده است بلکه محدود نیز کرده است. می‌توان گفت این شعار فقط در حد شعار باقی مانده است چرا وزارت صنعت و معدن به عنوان متولی این حوزه به صورت ویژه با این موضوع برخورد نمی‌کند.

این فعال حوزه فناور گفت: این شرکت دانش‌بنیان توانسته است با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی و همچنین مجوز وزارت بهداشت توانسته میزان صرفه‌جویی ارزی را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و همچنین با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را از آن خودکرده است.

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
وبگردی