کد خبر: ۱۵۳۳۶
|
۰۱ فروردين ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
در گفت‌وگو با نبض فناوری؛

کسب وکارها نباید از روند دیجیتالی شدن عقب بمانند/ایجاد اعتماد شاه کلید موفقیت شبکه ملی اطلاعات

پژوهشگر مطالعات رسانه و ارتباطات،گفت: توجه به سواد دیجیتال به اندازه توجه به زیرساخت های فنی و شبکه ملی اطلاعات مهم است. اگر بخواهیم آسیب های فضای مجازی را کم کنیم به نظرم مهم ترین آن ارتقای سواد دیجیتال شهروندان است که نیاز به یک برنامه ملی دارد.

امید جهانشاهی پژوهشگر مطالعات رسانه و ارتباطات، در گفت‌وگو با خبرنگار« نبض فناوری» در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا شبکه ملی اطلاعات به کسب و کارها در فضای مجازی کمک می کند؟ اظهار کرد: البته عوامل اصلی مربوط به رونق کسب وکارها یکی است و تفاوت فاحشی بین (به تعبیر غلط رایج) فضای مجازی و واقعی در مورد این عوامل وجود ندارد. مثل قوانین، شاخص های اقتصادی، اعتماد و غیره ؛ اما در حوزه فضای فضای مجازی به نظرم دو مساله مهم است. یعنی برای اینکه ببینیم شبکه ملی اطلاعات آیا به رونق کسب و کارها کمک می کند یا خیر باید به دو نکته نگاه کرد. یکی بحث اعتماد است. یعنی اعتماد صاحبان کسب و کار به ایمن بودن، پایدار بودن سرویس های شبکه ملی اطلاعات و دیگری کارکردها و قابلیت های فنی این سرویس ها. این دو مهم هستند برای اینکه مردم در شبکه ملی اطلاعات کار کنند. باید ببینید که آیا اپلیکیشن های پیام رسان داخلی امکان ویرایش دارند اما واتس آپ ندارد اما اقبال به این اپلیکیشن های داخلی کمتر است. چرا. چون اعتماد کمتر است.

وی تصریح کرد: منظور اعتماد به کارایی اپلیکیشن است و نه صورت های دیگر اعتماد. چون جنس ایرانی است به کارایی آن اعتماد ندارند متاسفانه که یک بحث فرهنگی است و کار فرهنگی می خواهد. شما خرید هم می خواهید بکنید گاهی دیدید فروشنده جوری حرف می زند انگار جنس خوب می خواهید یا ایرانی. خب این ذهنیت اینجا هم به این شکل خودش را نشان می دهد. اگر روی اعتماد کار فرهنگی بشود و اگر سرویسها قابلیت های خوبی داشته باشند قطعا شبکه ملی اطلاعات به رونق کسب و کارها و توسعه کمک خوبی خواهد داد. رونق کسب و کارها در گرو توجه به دیجیتالی شدن است.

جهانشاهی تأکید کرد: امروز یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کلان روندهای حاکم بر جهان روند دیجیتالیسم یا دیجیتالی شدن است. همه صنایع و سازمان ها و تولیدات و خدمات، کمتر یا بیشتر بهرحال متاثر از این کلان روند جهانی هستند. نباید از آن غافل شویم که البته نشده ایم اما بیش از اینها باید آن را جدی بگیریم. به نظرم مهمترین تاثیری که کرونا گذاشته است این است که این روند جهانی دیجیتالی شدن را تشدید و به شدت تقویت کرده است. هرکشوری که در زمینه دیجیتالی شدن عقب باشد در کسب و کارها، در آموزش و پرورش و بهداشت و سایر خدمات به شدت آسیب پذیر خواهد بود.

پژوهشگر مطالعات رسانه و ارتباطات، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بهترین راهکارها برای جلوگیری از آسیب های فضای مجازی کدامند؟ افزود: اصلی‌ترین راهکار مقابله با آسیب های به اصطلاح فضای مجازی ارتقای سواد دیجیتال است. سواد ديجيتال برای زندگی به سرعت در حال دیجیتالی شدن لازم و ضروری امروز است. سواد دیجیتال هم مهارتهاي فني استفاده از ابزارهای دیجیتال را شامل می شود و هم در مورد مهارتهاي شناختي و داشتن درک انتقادی از محتواست و کارکردها.

وی ادامه داد: مردم نیاز دارند که مهارت های فنی یاد بگیرند جهت استفاده از همین سامانه ها و شبکه های مجازی برای آموزش برای سلامت و غیر. سواد دیجیتال مهارت ارتباطی در عصر دیجیتال است. اینکه در این فضای آکنده از اخبار جعلی و اخبار مهم و بی ربط چگونه اطلاعات را دریافت و تولید و درک و تفسیر کنیم. توجه به سواد دیجیتال به اندازه توجه به زیرساخت های فنی و شبکه ملی اطلاعات مهم است. اگر بخواهیم آسیب های فضای مجازی را کم کنیم به نظرم مهم ترین آن ارتقای سواد دیجیتال شهروندان است که نیاز به یک برنامه ملی دارد. همه باید مکلف به آن شوند، صداوسیما آموزش و پرورش، ارشاد. سواد دیجیتال کلید تقویت جامعه در برابر آسیب های فزاینده و مخرب فضای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: اعتماد اساس و جوهره روابط اجتماعی است. اساس و جوهره رونق کسب و کار است. جوهره و اساس پذیرش و استقبال از هر امر جدیدی است. بدون تقویت اعتماد اتفاقی که باید هرگز نمی افتد. ببینید در این بحث سه لایه وجود دارد. لایه فیزیکی که همان سخت افزارها هستند. می توان بخشی را ساخت و یا بخشی را خرید. لایه بعدی پلتفورم ها هستند یعنی نرم افزارها، اما لایه بعدی کارکرد است یعنی همان خدماتی که باید داده شود. در بخش دولتی بله خدمات دولتی در شبکه ملی اطلاعات اتفاق می افتد اما اینکه مردم بیایند و کسب و کارها بیایند به اعتماد نیاز است. کلید اصلی کار اینجاست.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
وبگردی