کد خبر: ۱۷۹۶۳
|
۱۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

نگاه دستگاه‌های اجرایی باید به صنایع خلاق عوض شود/ تمرکز برصادرات تنها راه توسعه صنایع فرهنگی

مدیرعامل یک شتابدهنده گفت: با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه صادرات صنایع خلاق فرهنگی اقداماتی را در دست اجرا داریم چرا که این صنعت دارای ظرفیت‌هایی است که تا به امروز مغفول مانده است.

محمدرضا حیدری مدیرعامل یک شتابدهنده در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: طی سالیان گذشته حوزه فرهنگی بنا به دلایلی مغفول مانده بود این در حالیست که بخش‌های فناوری نانو و بیوتکنولوژی و ... رشد چشمگیری داشتند.

وی دلایل اصلی آن را نوع نگاه برخی از دستگاه‌ها به این صنعت عنوان کرد و گفت: اصولا نوع نگاهی که به بخش‌های فناورانه حاکم بود در این عرصه نه تنها در ایران بلکه در جهان امروزی نبود و رابطه زیادی بین فرهنگ و فناوری در این برهه وجود دارد؛ بنابراین چه در حوزه مهندسی تجهیزات فناورانه، مواد متریال و چه در حوزه محتوا‌های نوآورانه و فناورانه و حوزه علوم انسانی. باید گفت در این حوزه‌ها نگاه خیلی به سمت استفاده از ظرفیت‌های موجود نبوده است؛ بنابراین تمرکز ما به عنوان یک شتابدهنده روی استارپ‌هایی است که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

حیدری افزود: در همین راستا ما دو دوره شتابدهی را برگزار کردیم به طوریکه در سال گذشته تیم‌هایی در این دوره‌ها مشارکت کردند و در این زمینه ۴ خروجی داشتیم وامسال نیز روی چند تیم استارتاپی سرمایه گذاری کردیم. همچنین به دنبال احصای نیاز در حوزه صنایع فرهنگی هستیم تا از طریق این تیم‌ها نیاز‌ها را برطرف سازیم. به عنوان مثال استارتاپی بود که در حوزه تولید محتوای ۳۶۰ درجه کار می‌کرد که فیلم‌های ۳۶۰ درجه‌ای تولید می‌کرد به همین منظور برای این بخش جذب سرمایه نیز صورت گرفته است و در آستانه امضای قرارداد است. در حوزه تلفیق واقعیت افزوده و واقعیت مجازی حوزه گردشگری نیز چند استارتاپ فعالیت می‌کنند. همچنین در حوزه مواد و متریال در زمینه تولید سیلیکون متناسب با تولید عروسک‌های نمایشی نقطه ضعف داشیتم و مواد از آمریکا وارد می‌شود، اما اکنون استارتاپ‌ها روی این موضوع به صورت جدی وارد شدند.

مدیر عامل این شتابدهنده فرهنگی ادامه داد: در چند سال اخیر مفاهیم نوآوری تقریبا در تمام حوزه‌ها جا افتاده است. باید در دستگاه‌های مختلف ادبیات عوض شود، استارتاپ‌ها وشتابدهنده نیاز به حمایت مالی کلانی ندارند چرا که معاونت علمی و فناوری بخش عمده از منابع مالی را تامین می‌کند می‌توان گفت سرمایه گذاری در این عرصه شکل گرفته است مسئله این است که باید دستگاه‌های دولتی به این استارتاپ‌ها اعتماد داشته باشند چرا که این استارتاپ‌ها و شتابدهنده‌های از تیم‌های متخصص تشکیل شده که می‌توانند مشکلات کلیدی را حل کنند. باید اعتماد در درون سازمان‌ها و دستگاه‌های حاکمیتی شکل بگیرد. از سوی دیگر قوانین دست و پاگیری که بعضا وجود دارد باعث می‌شود که جلوی انعقاد قرارداد گرفته شود باید این موانع برداشته شود. دستگاه‌ها باید این آمادگی را دشته باشند که با اجرای درست آیین نامه‌های معاملاتی امکانات و فرصت را به این استارتاپ‌ها فراهم سازند.

حیدری خاطرنشان کرد: با معاونت علمی و فناوری روی بحث صادرات صنایع خلاق فعالیت می‌کنیم چرا که این صنعت دارای ظرفیت‌هایی است که تا به امروز مغفول مانده است. به دلیل قرابت فرهنگی با کشور‌های منطقه می‌توانیم محصولات فرهنگی را عرضه کنیم و این مهم سبب می‌شود که اعتماد منطقه را به خودمان جلب کنیم. در صدد ایجاد پایگاه صادراتی محصولات صنایع خلاق هستیم تا محصولات فرهنگی را به کشور‌های اروپایی صادر کنیم.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی