کد خبر: ۲۱۶۲۵
|
۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی با تولید بذر‌های بومی/ ایجاد بیش از ۱۰۰۰ فرصت شغلی در کشور

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سبز آتیه کاوش، از تولید بذر اصلاح شده خربزه با دانش بومی در این شرکت خبر داد و گفت: اگر بذر خارجی و تقلبی روانه بازار نشود و حمایت اساسی از این محصول صورت گیرد به طور حتم توانایی تامین نیاز کل کشور را داریم.

علیرضا سبحانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سبز آتیه کاوش، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» از تولید بذر اصلاح شده خربزه با دانش بومی در این شرکت خبر داد و اظهار کرد: بذر استاندارد خربزه خاتونی تنها محصول معرفی شده در ایران است که به‌واسطه تولید آن، تاییدیه دانش بنیان نیز دریافت کردیم. ظرفیت تولید این رقم بیش از ۵۰ تن در هکتار است که تحت شرایط مطلوب زراعی و مدیریت صحیح به دست می‌آید.

وی تصریح کرد: حدود ۱۵ سال کار تحقیقاتی روی این محصول انجام شده است و کیفیت آن را ارتقا دادیم و در حال حاضر در کل کشور توزیع می‌شود.

سبحانی گفت: حدود ۱۰ سال است که این محصول توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید می‌شود. اگر امکانات لازم در اختیار ما قرار گیرد توانایی تامین نیاز کل کشور را داریم. هم اکنون ۴۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

وی افزود: اگر بذر خارجی و تقلبی روانه بازار نشود و حمایت اساسی از این محصول صورت گیرد به طور حتم توانایی تامین نیاز کل کشور را داریم.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سبز آتیه کاوش، تأکید کرد: عملکرد و خصوصیات کیفی این محصول در مقایسه با ارقام وارداتی از برتری قابل توجهی برخوردار است و قیمت آن به مراتب قیمت پایین‌تر است. همچنین عملکرد بالا، کیفیت مطلوب میوه، شبکه بندی و رنگ مناسب در کنار بازارپسندی از عمده ویژگی‌های این نوع محصول است.

وی ادامه داد: بذر استاندارد خربزه درگزی نیز از ارقام اصلاح شده خربزه در کشور است که کیفیت مطلوب میوه با طعم و درصد قند بالا، یکنواختی و بازارپسندی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رقم به شمار می‌رود. پتانسیل تولید این رقم بیش از ۳۵ تن در هکتار است که تحت شرایط مطلوب زراعی و مدیریت صحیح به دست می‌آید.
سبحانی اضافه کرد: قبلا این محصولات وارداتی بوده است. همچنین در کنار تولید بذر خربزه بذر‌های دیگری از جمله پیاز، تیل سبز، لوبیا سبز، هندوانه آجیلی، گوجه فرنگی و ذرت شیرین را تولید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به صورت مستقیم ۱۰ فرصت شغلی ایجاد کردیم، اما پیش بینی می‌شود بواسطه تولید این محصول، بیش از ۱۰۰۰ فرصت شغلی نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد شود. تا پیش از تولید این بذر، ما شاهد بودیم که بذر‌ها به صورت غیراستاندارد و بدون بسته بندی در بازار توزیع می‌شد که خوشبختانه در این عرصه نیز تحولی ایجاد شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
وبگردی