کد خبر: ۲۱۶۷۷
|
۱۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۷

آیا با تغییر دولت و رویکرد‌ها چرخ صنعت فضایی خواهد چرخید؟

مدیرعامل شرکت توسعه دانش فضایی سیمرغ، گفت: طی هشت سال گذشته بنا به دلایل مختلف صنعت فضایی کشور در رکود بسر می‎ برد و ما انتظار داریم که با تغییر دولت و رویکرد‌ها صنعت فضایی رونق پیدا کند و از رکود قبلی خارج شود.

حسن ناصح مدیرعامل شرکت دانش بنیان توسعه دانش فضایی سیمرغ، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه این شرکت در حوزه سامانه‌های پیشرانش تک مولفه‌ای فضایی با قابلیت استفاده در ماهواره‌ها فعالیت می‌کند، اظهار کرد: برای اولین بار در کشور توانستیم نمونه آزمایشگاهی این محصول را توسعه و عملیات آزمون آن را با موفقیت انجام دهیم. نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، محصولات فضایی معمولا برای رسیدن به گرید فضایی یا کیفیت فضایی باید فرایند‌هایی را از نظر آزمون‌های محیطی طی کرده تا بتوانند در برابر شرایط محیط فضایی که شرایط متفاوت‌تر از زمین بوده، داوم داشته و کارآرایی خودشان را در فضا حفظ کنند.

آیا با تغییر دولت و رویکرد‌ها چرخ صنعت فضایی خواهد چرخید؟

وی تصریح کرد: برای اینکه این محصولات مراحل تست را پشت سربگذاراند در این محصولات از قطعات منحصربفرد استفاده می‌شود؛ بنابراین در صورتی که بخواهید از قطعات موجود در بازار استفاده کنید؛ شاید نتوانید آزمون‌هایی که مثلا منفی ۷۰ درجه تا مثبت ۴۰ درجه یا منفی ۵۰ درجه تا مثبت ۶۰ درجه گرما یا سرما را تحمل بکند، را پشت سر گذارید؛ بنابراین این را می‌طلبد که دخل و تصرفی در طرح داشته باشید که نهایتا بتواند آن کارآرایی را داشته باشد.

ناصح گفت: در مرحله آزمایشگاهی است در صورت تست موفقیت آمیز مراحل مختلف می‌توانیم ادعا کنیم که نمونه ما کاربردی شده و قابل استفاده است.

مدیرعامل شرکت توسعه دانش فضایی سیمرغ، در رابطه به هفته جهانی فضا نیز افزود: طی هشت سال گذشته بنا به دلایل مختلف صنعت فضایی کشور در رکود بسر می‎ برد و ما انتظار داریم که با تغییر دولت و رویکرد‌ها صنعت فضایی رونق پیدا کند و از رکود قبلی خارج شود. تقریبا طی ۱۷ سال گذشته که وارد توسعه فناوری فضایی شدیم (ما در بهمن ماه ۸۷ اولین ماهواره بومی و ماهواره بومی را با موفقیت به فضا پرتاب کردیم و عضو باشگاه فضایی جهان شدیم)، این در نوع خود دستاوردی بزرگ برای کشور محسوب می‌شد؛ ولی با این حال بدلایل مدیریتی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم حمایت کافی از این صنعت صورت نگرفت.

ناصح ادامه داد: فکرمی کنم در دولت سیزدهم این کمبود‌ها جبران شود و امیدواریم که صنعت فضایی کشور دوباره چرخه توسعه و رشد خود برگردد تا شاهد موفقیت‌ها در این صنعت باشیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌های مختلفی را در راستای توسعه فضایی کشور با همکاری اشخاص خبره در پنج محور علوم اکتشافات و زیست فضایی تدوین کرده است، اظهار کرد: هربرنامه برای اجرا باید در شورای عالی فضایی به تصویب برسد تا ماهیت اجرایی پیدا کند، ولی در دولت پیشین برنامه‌های کلان در حوزه صنعت فضایی به تصویب نرسیده و مغفول ماند. همانند سایر برنامه‌ها (بیابان زدایی، خشکسالی، ریزگرد‌ها و گاز‌های گلخانه‌ای و...).

ناصح خاطرنشان کرد: یکسری چالش‌هایی را در حوزه ملی و بین‌المللی داریم شاید بتوانیم روی چالش‌های ملی سرپوش بگذاریم، اما روی مباحث بین‌المللی نمی‌توانیم (چالش‌های فراملی)؛ بنابراین اگر هوشیار نباشیم و هوشمندانه عمل نکنیم به طور حتم باید در آینده‌ای نزدیک خسارت‌های زیادی را به نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به سبب تخریب محیط زیست و یا تولید گاز‌های گلخانه‌ای بپردازیم که به این چالش، چالش فراملی گفته می‌شود. در پایان، راه حل پاسخ به بهبود این چالش‌ها، توسعه فناوری فضایی و بکارگیری آن در راه خدمت به شهروندان کشور عزیزمان ایران است.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی