کد خبر: ۲۲۴۲۵
|
۱۰ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۹
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

ایجاد تحول در تولید محصولات کشاورزی با استفاده از زیست فناوری| فعالیت بیش از ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان زیستی

کارشناس حوزه کشاورزی، گفت: امروزه استفاده از زیست فناوری علاوه بر حفظ امنیت مواد غذایی و تولید محصولات با کمیت و کیفیت بالا زمینه برای تولید هر محصول در هر مکان جغرافیایی و حفظ تنوع زیستی فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مباحثیی که امروزه موجب تحولاتی در عرصه صنعت کشاورزی شده است موضوع استفاده از زیست فناوری است. زیست فناوری یا بیوتکنولوژی یک فناوری واحد نیست بلکه یک گروه از فناوری‌هایی است که دارای ویژگی مشترک کار با سلول‌های زنده و مولکول‌هاست و طیف گسترد‌های است از کاربرد‌های عملی که می‌تواند زندگی ما را بهبود بخشد.

استفاده از این فناوری در دهه‌های گذشته منحصر به کشور‌های توسعه یافته نبوده و کشور‌های درحال توسعه نیز نیاز به استفاده از آن را احساس کرده و با سرمایه گذاری در این بخش به دنبال دستیابی به آن بوده اند. شاید به جرات بتوان گفت که مهمترین کاربرد زیست فناوری در بخش کشاورزی است به طوریکه امروزه پیشرفت کشاورزی در دنیا مرهون دستاورد‌های علمی در تولید و سرمایه گذاری در این حیطه است. همچنین با کمک زیست فناوری می‌توان استفاده از مواد شیمیایی، سموم و علف کش‌ها را در کشاوزی کاهش داد.

براساس این گزارش کاربرد‌های زیست فناوری در کشاورزی بسیار فراوان است. یکی از این کاربردها، افزایش بازده محصولات است که با استفاده از زیست فناوری مدرن می‌توان یک یا دو ژن را به واریته ها، جهت ایجاد یک خصوصیت جدید به منظور افزایش بازده آن‌ها انتقال داد. مقاومت در برابر تنش‌های محیطی از دغدغه‌های مهم زیست فناوران (بیوتکنولوژیست ها) است.

طبق گفته دبیر ستاد توسعه زیست فناوری در حوزه‌های مواد اولیه دارویی، دارو‌های بیولوژیک و پیشرفته، واکسن، کشاورزی، صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و پروبیوتیک و تجهیزات ۲۲ شتابدهنده راه‌اندازی شده است که هدف اصلی از راه‌اندازی آن‌ها کسب ۳ درصد بازار جهانی تا ۱۴۰۴ است که در این زمینه نیازمند راهبرد و ارتقای سطح علمی و هم افزایی هستیم.

هم اکنون بیش از ۷۰۰ شرکت دانش بنیان زیستی ۹.۵ درصد درآمد شرکت‌های دانش بنیان را به خود اختصاص داده اند و بخش عمده (بیش از ۶۰ درصد) صادرات محصولات دانش بنیان کشور مربوط به شرکت‌های صادراتی زیست فناوری است.

در همین رابطه ایمان علیجانی کارشناس حوزه کشاورزی در گفتگو با خبرنگار« نبض فناوری» با اشاره مزیت زیست فناوری کشاورزی بر کشاورزی سنتی، اظهار کرد: امروزه استفاده از این فناوری علاوه بر حفظ امنیت مواد غذایی، تولید محصولات با کمیت و کیفیت بالا،صرفه جویی در مصرف هزینه و زمان و مصرف آب بستر برای تولید هر محصول در هر مکان جغرافیایی و حفظ تنوع زیستی فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران جز ۵ تولید کننده نخست آسیا در این حوزه به شمار می‌رود، بطوریکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود ایران تا سال ۱۴۰۴، حدود ۳۱ میلیارد دلار در این حوزه تولید و فروش خواهد داشت.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی