کد خبر: ۲۲۴۸۳
|
۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

گفتمان امنیتی باید در جهت توسعه فضای مجازی تقویت شود

کارشناس فضای مجازی گفت: در حال حاضر، تهدید اصلی کشور در مورد فضای مجازی، فقدان گفتمان امنیتی در مورد این پدیده است، بنابراین مسئولان کشور باید در این زمینه تدابیری را اتخاذ کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه فضای مجازی با تحولات گسترده‌ای مواجه است به گونه‌ای که این تحولات تمامی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مردم جهان را تغییر داده و در حال ایجاد تمدن جدید است تمدنی که در آن قلمرو خاصی تعریف نشده است.

بدون شک حکمرانی چنین فضایی از یک سو سبب تسهیل ارتباط و ارائه فناوری‌ها و خدمات جدید می‌شود واز طرف دیگر با قابلیت‌های خود در حال تبدیل کردن حاکمیت ملی۔ حکومتی به یک حاکمیت شبکه‌ای فرامرزی است امری بسیار پیچیده و خطیر است. این مسئله بیش از سایر کشور‌ها برای کشورمان یک تهدید به حساب می‌آید؛ چرا که کشورمان همواره در معرض تهدیدات دشمنان قرار دارد.

حسن خسروانی کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در رابطه با حکمرانی فضای مجازی در کشور اظهار کرد: برای تحقق این موضوع باید تصدی‌گری دولت در این بخش کاهش یابد هرچند که این روند تنها ناشی از فضای مجازی نیست، اما بدون شک توسعه فاوا و تمرکزگریزی فناوری‌های جدید از مهم‌ترین پیشران‌هایی است که ظرفیت حاکمیت دولت‌ها را کاهش داده و فرصت غلبه را برای سلطه طلبان فراهم می‌آورد.

وی تأکید کرد: رشد و توسعه همه جانبه اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات و رقابت کشور‌ها با یکدیگر در این عرصه باعث شده است که نقش آفرینی موثر در حکمرانی فضای مجازی بین المللی داشته باشیم.
خسروانی افزود: تقویت دیپلماسی فضای مجازی با هدف مقابله با پروژه ایران هراسی دیجیتال و مشارکت و نقش آفرینی فعال در روند شکل دهی به هنجار‌ها و قواعد حاکم بر فضای مجازی بین المللی بر اساس ارزش‌ها و منافع ملی از طریق ائتلاف سازی و همکاری با کشور‌های همسو از جمله پیگیری ایجاد یا تقویت ائتلاف جنبش عدم تعهد سایبری.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، تهدید اصلی کشور در مورد فضای مجازی، فقدان گفتمان امنیتی در مورد این پدیده است. فقدان دانش جامع نگر در مورد صورت مسئله و عدم وجود مطالعات سیاست گذاری مقایسه‌ای در کشور، حاکمیت روش آزمون خطا و اعمال سلایق فردی و سازمانی را به دنبال داشته است.

این کارشناس خاطرنشان کرد: بهترین راهکار برای حکمرانی مجازی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است تا از این طریق بتوانیم بهره مندی بهینه و اثربخش از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم. بررسی‌ها و اقدامات انجام شده در کشور بیانگر این است که با آینده پژوهی و نگرش جامع در حوزه مدیریت فضای مجازی می‌توان به این اهداف دست پیدا کرد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی