کد خبر: ۲۳۰۵۱
|
۰۱ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

آینده صنعت کشاورزی در دستان هوش مصنوعی

بسیاری از کارشناسان براین باورند که استفاده از هوش مصنوعی در صنعت کشاورزی باعث از بین رفتن شغل کشاورزان و فعالان انسانی این حوزه نخواهد شد بلکه به افزایش بهره‌وری و بهبود روند کار‌های آن‌ها کمک خواهد کرد.

آینده صنعت کشاورزی در دستان هوش مصنوعی

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه هوش مصنوعی در صنایع مختلف کاربرد دارد و ورود آن به بخش‌های کلیدی تحولات گسترده‌ای ایجاد شده است. برهمین اساس طی روز‌های اخیر رهبر انقلاب بکارگیری هوش مصنوعی را یکی از شاهراه‌های توسعه کشور برشمردند و گفت باید در این حوزه پیشرفت قابل توجهی را کسب کرد. ایشان در دیدار با جمعی از نخبگان و استعداد‌های برتر علمی فرمودند: در هوش مصنوعی حداقل باید به ده کشور اول دنیا برسیم.

باید این نکته را متذکر شد که یکی از این صنایع مهمی که می‌توان از فناوری هوش مصنوعی الهام گرفت صنعت کشاورزی است که سابقه دیرینه دارد؛ بنابراین با توجه به گسترش صنعت و رشد سریع آن همواره بشر به دنبال سرعت و تنوع بخشیدن به کار‌ها با دقت بالاتری بوده است. استفاده از روش‌های هوش مصـنوعی به جای تصـمیم‌گیری‌های دسـتی و انسـانی علاوه بر این که سـبب افزایش بهروری می‌شود از دقت بالایی نیز برخوردار است.

باید یادآور شد که صنعت کشاورزی یکی از شاخه‌هایی است که امروزه به شدت نیازمند محاسبات و انجام عملیات خودکار با استفاده از هوش مصنوعی است. به طوری که در مراحل مختلف کشت محصول از جمله کاشت، داشت و برداشت، در مراحل مختلف انبار و فراوری محصولات کشاورزی از جمله کیفیت سنجی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ چرا که هوش مصنوعی به کشاورزان در کشت محصولات سودآور و پایدار با ارائه راهنمایی‌های مناسب در مورد مدیریت آب، نوع محصولی که باید کشت شود، کاشت بهینه، کنترل حملات آفات و مدیریت تغذیه کمک می‌کند.

همچنین یکی از نکات کلیدی در این بخش با استفاده از هوش مصنوعی باعث از بین رفتن شغل کشاورزان و فعالان انسانی این حوزه نخواهد شد بلکه به افزایش بهره‌وری و بهبود روند کار‌های آن‌ها کمک خواهد کرد.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که آینده صنعت کشاورزی در دستان هوش مصنوعی خواهد بود؛ چرا که پیش بینی می‌شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی به ۱۰ میلیارد نفر برسد و به دلیل افزایش جمعیت، زمین‌های کشاورزی تبدیل به خانه و جاده خواهند شد. همچنین با افزایش جمعیت میزان غذای مورد نیاز برای جهان نیز ۵۰ درصد رشد می‌کند، این در حالی است که حدود ۳۷.۷ درصد از کل سطح زمین برای تولید محصولات زراعی استفاده می‌شود، ولی در ایران با وجود مشکل کم آبی نمی‌توان بیش از ۱۰ درصد زمین‌ها را به زیر کشت برد. تنها راه برای مقابله با این چالش، استفاده از اتوماسیون و هوش مصنوعی است که می‌تواند میزان بهره وری و تولید محصولات را افزایش دهد.

همچنین از کاربرد‌های هوش مصنوعی می‌توان به تولید محصولات سالم، کنترل آفات، نظارت بر خاک و شرایط رشد گیهان و پیش بینی آب و هوا به کمک داده‌ها اشاره کرد.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی