کد خبر: ۲۴۸۵۳
|
۰۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

عدم توسعه یافتگی فیبرنوری در کشور چیست؟

عدم توسعه فیبرنوری و نبود زیرساخت‌های اصولی باعث شده که جایگاه ایران در حوزه ارائه خدمات اینترنتی پایین‌تر باشد چرا که بر اساس داده‌های موسسه سنجش Cable، ایران به لحاظ سرعت اینترنت در دسترسی برای کاربران، جایگاه ۱۶۰ را به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه نحوه ارائه خدمات و استفاده از آن به یکی از مباحث کلیدی و داغ در کشور تبدیل شده است به گونه‌ای اینترنت برای بسیاری از کاربران از نان شب نیز واجب‌تر بوده؛ چرا که زندگی و درآمد آن‌ها به اینترنت وابسته است. با وجود اینکه اکثر کشور‌های در تلاش‌اند که نحوه خدمات رسانی در فضای اینترنتی را بهبود بخشند این در حالیست که این موضوع در کشور ما به جای پیشرفت و توسعه پس‌روی می‌کند و مدام با مشکلاتی مواجه است. در کنار این مهم یکی از موانعی که باعث می‌شود سرعت و کیفیت اینترنت در کشور توسعه پیدا کند موضوع بهره‌مندی از فیبرنوری است.

متاسفانه در کشور ما عدم تغییرتعرفه‌ها در سالیان گذشته و منطقی نبودن آن‌ها متناسب با نرخ تورم در کشور باعث شده که فیبر نوری در کشور توسعه پیدا نکند. درآمد شرکت مخابرات کفاف هزینه‌های شبکه را در بخش‌های نگهداری و توسعه نمی‌دهد. از سویی رشد هزینه‌های شرکت در بخش‌های مختلف (حقوق و دستمزد کارکنان، تامین فیبر و تجهیزات شبکه متاثر از افزایش نرخ ارز و صدور مجوز‌های حفاری توسط شهرداری‌ها و وزارت راه و شهر سازی) سرمایه گذاری متناسب با نیاز شبکه را فراهم نمی‌کند.

همچنین عدم وجود نقدینگی کافی جهت خرید تجهیزات جدید برای جایگزینی تجهیزات قدیمی و توسعه و جایگزینی شبکه فیبر به جای شبکه مسی موجود و نیز پرداخت بدهی‌های تامین کنندگان تجهیزات و خدمات و پیمانکاران اجرایی، یکی از چالش‌های مهم در توسعه فیبر نوری است.

توسعه فیبر نوری یکی از اساسی‌ترین راه‌های دسترسی به اینترنت پرسرعت در کشور‌ها به حساب می‌آید؛ بنابراین باید این نکته کلیدی را متذکر شد که عدم توسعه فیبرنوری و نبود زیرساخت‌های اصولی باعث شده که جایگاه ایران در حوزه ارائه خدمات اینترنتی پایین‌تر باشد چرا که بر اساس داده‌های موسسه سنجش Cable، ایران به لحاظ سرعت اینترنت در دسترسی برای کاربران، جایگاه ۱۶۰ سرعت اینترنت جهانی را به نام خود ثبت کرده است.

مهم‌ترین عامل پایین بودن سرعت اینترنت در کشور، توسعه نیافتگی زیرساخت‌های ارتباطی، تحریم، کمبود سرمایه‌گذاری و سیاست‌های کلان حاکمیتی در محدود کردن اینترنت است.

حال این سوال پیش می‌آید که چرا با گذشت چندین سال و جابجایی دولت‌ها هنوز در ارائه خدماتی پیشرفت چندانی حاصل نشده است و سرمایه ملی تخصیص یافته به این حوزه در کجا‌ها هزینه شده است؟ آیا دولت جدید برای توسعه خدمات اینترنتی برنامه‌ای در دستور کار خود دارد یا نه؟ باید منتظر ماند و دید که چه آینده‌ای در انتظار خدمات اینترنتی ایران است.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی