کد خبر: ۲۵۵۲۵
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

فعالیت ۲۰۰ استارتاپ و ۳۰ شتاب‌دهنده در حوزه زیست فناوری

براساس آمار حاصله ۳۰ شتاب‌دهنده فعال در بخش‌های مختلف زیست‌فناوری حضور دارند و حدود ۲۰۰ استارتاپ نیز در دل این شتاب دهنده‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌اند و پیش بینی می‌شود با حمایت بیشتر دولت می‌توان به پیشرفت‌های زیست‌فناوری در ایران سرعت بیشتری بخشید.

 

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی سال‌های اخیر یکی از حوزه‌های مهم و تاثیرگذار در عرصه توسعه زیست‌بوم، صنعت زیست فناوری است که این صنعت توانسته بخشی از نیاز‌های جامعه را برطرف سازد.
امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق با حمایت معاونت علمی و فناوری به توسعه صنعت زیست فناوری پر داخته اند تا این صنعت رشد و توسعه کمی و کیفی خوبی را تجربه کنند.
براساس آمار حاصله ۳۰ شتاب‌دهنده فعال در بخش‌های مختلف زیست‌فناوری حضور دارند و حدود ۲۰۰ استارتاپ نیز در دل این شتاب دهنده‌ها مورد حمایت قرار گرفته اند. همچنین طبق آمار‌های موجود؛ با کمتر از ۲ میلیون دلار حمایت از شتابدهنده‌های زیستی، ٣٠٠ میلیون دلار ارزش اقتصادی به کشور تزریق شده است.
باید به این نکته کلیدی اذعان کرد که صادرات محصولات دانش بنیان با فناوری به دلیل نقش تاثیرگذار بر ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری، برای اقتصاد ملی کشور‌های در حال توسعه بسیار با اهمیت تلقی می‌شود.
همچنین زیست فناوری می‌تواند بسیار حیاتی باشد و از آن برای توسعه ابزار‌های بسیار کوچک و بیولوژیکی استفاده می‌شود، به طوری که بسیاری از ابزار‌های بیوتکنولوژی در سطح سلولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
گفتنی است؛ تولیدات زیست‌فناوری ایران نیز عبارتند از: سرم و واکسن (بیشتر به روش بیوتکنولوژی سنتی)، کشت‌بافت گیاهی، کود و سموم بیولوژیک، فراورده‌های میکروبی و کیت‌های تشخیصی، برخی از مواد دارویی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها، هورمون‌ها و فاکتور‌های پروتئینی که با روش‌های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک تولید می‌شوند و در مراحل مختلف آزمایشگاهی تا تولید قرار دارند. مواد شیمیایی شامل الکل، اوره، استون و اسیداستیک نیز وجود دارند که تا حدودی در تولید آن‌ها از روش‌های بیوتکنولوژی استفاده می‌شود.
شتاب‌دهنده‌هایی که با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری به زیرساخت‌های خوبی دسترسی یافتند و سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه ترغیب شدند و این اتفاقات به توسعه زیست فناوری در کشور منجر شد.

در شتاب‌دهنده‌های زیست فناوری نیاز است که ابتدا بخش دولتی ورود و حمایت کند و ریسک اولیه تولید محصولات را بپذیرد. چون در عرصه زیست فناوری برخلاف دیگر حوزه‌ها ابتدا باید سرمایه گذاری کلان صورت گیرد تا محصول به بازار و مرحله تولید ثروت برسد. به همین دلیل ورود بخش دولتی در ابتدای کار بسیار ضروری است.

بعد از این حمایت‌ها محصول به بازار و سرمایه گذاران معرفی می‌شود. این کار به جذب سرمایه و حامی‌های بخش خصوصی کمک می‌کند.

پیش بینی می‌شود با حمایت بیشتر دولت از زیست‌فناوری، تشویق و حمایت از پژوهشگران فعال در این زمینه و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه زیست‌فناوری می‌توان به پیشرفت‌های زیست‌فناوری در ایران سرعت بیشتری بخشید.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی