کد خبر: ۲۵۵۵۵
|
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

با بزرگترین شبکه ذخیره سازی اطلاعات در حوزه ارز دیجیتال آشنا شوید

فایل کوین یکی از پروژه‌های مبتنی بر شبکه بلاکچین است که قصد بهبود حوزه ذخیره سازی اطلاعات از طریق غیر متمرکز کردن آن را دارد. ارز دیجیتال مورد استفاده در این شبکه بلاک چینی، رمز ارز FIL نام دارد.

 

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ارز‌های دیجیتال در بازار روز گذشته با نوسان قیمت مواجه شد تا جاییکه برخی از ارز‌های دیجیتال با روند صعودی مواجه شدند؛ بنابراین برای ورود به این عرصه باید تمام جوانب و ریسک بازار را در نظر گرفت. متاسفانه امروزه افراد سودجو با ترفند‌هایی سعی در کلاهبرداری هستند، بنابراین قبل از ورود به هر سایتی اطلاعاتی درباره خرید و فروش این ارز‌ها بدست آورد.
در این گزارش سعی داریم یکی دیگر از ارز‌های دیجیتال را برای علاقه‌مند معرفی کنیم.

تا به حال نام ارز دیجیتال فایل کوین یا FileCoin را شنیده اید؟ آیا اطلاعاتی درباره هدف و یا کاربرد این ارز دیجیتال دارید؟ همانطور که مطلع هستید با پیشرفت دنیای ارز‌های دیجیتال، رمز ارز‌های زیادی به بازار آمده اند و این موضوع سبب شده است تا افراد زیادی به سمت بازار ارز دیجیتال روی بیاورند.
از ابتدای سال ۲۰۰۹ که خلق بیت کوین منجر به آغاز انقلاب تمرکززدایی و استفاده از فناوری‌های دفتر کل توزیع شده خصوصا بلاکچین شد، پروژه‌های متنوعی با اهداف مختلف معرفی شدند. یکی از این پروژه‌ها فایل کوین بوده که هدف آن، غیر متمرکز کردن ذخیره سازی اطلاعات است. این پروژه بسیار امیدوارکننده و یکی از کارآمدترین شبکه‌های بلاک چینی محسوب می‌شود.

فایل کوین یکی از پروژه‌های مبتنی بر شبکه بلاکچین است که قصد بهبود حوزه ذخیره سازی اطلاعات از طریق غیر متمرکز کردن آن را دارد. ارز دیجیتال مورد استفاده در این شبکه بلاک چینی، رمز ارز FIL نام دارد. این پروژه توسط بنیاد پروتکل لبز (Protocol Labs) توسعه داده شده است. پروتکل لبز در سال ۲۰۱۴ توسط خوان بنت (Juan Benet)، دانشمند کامپیوتر ۳۲ ساله مکزیکی-آمریکایی، بنیان‌گذاری شد. بنت که دانش‌آموخته دانشگاه استنفورد است را می‌توان مغز متفکر پروژه Filecoin دانست.

با بزرگترین شبکه ذخیره سازی اطلاعات در حوزه ارز دیجیتال آشنا شوید

رمز ارز فایل کوین یک شبکه ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های غیر متمرکز مبتنی بر فضای ابری به شمار می‌رود که به کاربران اجازه می‌دهد تا در ازای فروش فضای ذخیره اضافی خود در یک پلتفرم اوپن سورس، پاداش دریافت کنند. مشوق‌های مالی داخلی این شبکه اطمینان می‌دهد که فایل‌ها در طول زمان به طور موثق و معتبر ذخیره می‌شوند.

خوان بنت Juan Benet دانشمند و متخصص علوم رایانه، در بنیاد پروتکل لبز Protocol Labs پروژه فایل کوین را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد.

از ابتدای شروع کار این پروژه تا ۳ سال، فایل کوین نسبت به دیگر پروژه‌ها در سکوت و به دور از هیاهو کار خود را پیش برد. سپس پروژه در فاز آزمایشی قرار گرفت. فاز آزمایشی این پروژه اسپیس ریس Space Race نام داشت. توکن این شبکه، Filecoin نام دارد و با نماد اختصاصی FIL شناخته می‌شود.

ویژگی های شبکه فایل کوین

شبکه فایل کوین به سبب ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد که مورد توجه بسیاری از کاربران و سرمایه گذاران قرار گرفته است. چند ویژگی شبکه فایل کوین عبارتند از:
بنا به گزارشات، پلتفرم‌های Dropbox و iCloud سابقه هک شدن را در کارنامه خود دارند. اما با توجه به این که فایل کوین یک شبکه غیرمتمرکز است، بنابراین احتمال هک شدن و دست کاری آن بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد. فایل کوین با تقسیم داده‌ها و توزیع آن‌ها به سرور‌های مختلف، اجازه دسترسی هیچ کسی را به اطلاعات ذخیره‌شده نمی‌دهد.
صرفه جویی در هزینه ها
فایل کوین برای ذخیره اطلاعات، یک بازار آزاد بزرگ‌تر ایجاد کرده و قیمت‌ها را در این بازار رقابتی می¬کند و در نتیجه کاهش میدهد. این پلتفرم به جای ساخت کامپیوتر‌های ذخیره سازی جدید، از دستگاه‌های موجود استفاده می‌کند.
حجم ذخیره سازی اطلاعات
فایل کوین یک شبکه بزرگ ذخیره سازی را با گرد آوری میلیون‌ها کامپیوتر موجود در سراسر جهان، ایجاد می‌کند.

مزایای فایل کوین

هزینه: با ایجاد یک بازار آزاد بزرگتر برای ذخیره اطلاعات، قیمت‌ها رقابتی‌تر می‌شود که به طبع آن، قیمت کاهش خواهد یافت.
اندازه: گردآوری میلیون‌ها کامپیوتر در سراسر جهان با هم، یک شبکه بزرگ ذخیره سازی ایجاد می‌کند.
اقتصاد: فایل کوین به جای ساخت رایانه‌های ذخیره سازی جدید، از منابع موجود استفاده می‌کند.
ایمنی: در حالی که Dropbox و iCloud هک شده اند، یک شبکه غیرمتمرکز به این معنی است؛ که هیچ نقطه حمله‌ای در آن وجود ندارد و دستکاری آن بسیار دشوار است.

با بزرگترین شبکه ذخیره سازی اطلاعات در حوزه ارز دیجیتال آشنا شوید

معایب فایل کوین

سرعت: فایل کوین به جای دسترسی به یک سرور، باید به چندین سرور دسترسی داشته باشد. تا در صورت لزوم اسناد را با هم جمع کند. این امر به آنلاین بودن سرور‌ها و سرعت اینترنت بستگی دارد.
عدم وجود محصول کاربردی: شبکه‌ای که در حال حاضر فعالیت می‌کند؛ و فقط موقتی است، اما سرمایه گذاران به چیزی اعتماد دارند که حتی قادر به آزمایش آن نیستند.
دپ: با پردازش معاملات با استفاده از ارز رمزنگاری شده فایل کوین، مانع بزرگی برای ورود کاربران ایجاد شده است. زیرا بعضی از کاربران مجبورند سکه دیگری بخرند. سپس برای استفاده از سرویس آن را در صرافی‌ها تبدیل به توکن فایل کوین کنند.

ذخیره اسناد شخصی در رایانه افراد دیگر خطرناک است. به همین منظور فایل کوین داده‌ها را تقسیم می‌کند، چیزی شبیه به خرد کردن آنها، بنابراین هیچ کس نمی‌تواند آن‌ها را با هم هماهنگ کند. با این وجود، این شبکه می‌داند داده‌ها چگونه در کنار هم قرار می‌گیرند و هنگام درخواست کاربر، آن‌ها را از نو مرتب می‌کند.
این بدان معناست که میزبان نمی‌تواند به سادگی اسناد را در رایانه خود هک کند و به پرونده‌های کاربر دسترسی پیدا کند. اگرهم کسانی سعی در هک کردن آن داشتند، فقط جریانی از داده‌های بی معنی را پیدا خواهند کرد.

اگر می‌خواهید سرمایه‌گذاری بزرگی به روی توکن فیل FIL انجام دهید یا اگر می‌خواهید مدت زمان طولانی این رمزارز را نگهداری کنید. بهترین گزینه استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری همانند لجر و نانو ایکس است. اما اگر قصد سرمایه گذاری با مبالغ کمتری دارید. می‌توانید از کیف پول‌های دسکتاپی برای مثال اتمیک ولت و یا کیف پول‌های موبایلی همانند تراست ولت استفاده کنید.

فایل کوین راه حلی عالی برای ناکارآمدی ذخیره سازی و بازیابی فایل‌های داده در سرتاسر جهان است. همچنین، این شبکه قدرت را در دست مشتری قرار می‌دهد. مسئله‌ای که در تنظیم قرارداد با شرکت‌های بزرگ ارائه دهنده فضای ذخیره سازی نامعمول است.
به گفته تحلیل گران اگر تیم توسعه دهنده فایل کوین بتوانند اهداف خود را عملی کنند آینده روشنی در انتظار این پروژه است.

با بزرگترین شبکه ذخیره سازی اطلاعات در حوزه ارز دیجیتال آشنا شوید

ارائه دهندگان فضای ذخیره سازی ابری مانند آمازون و گوگل از پس هزینه‌های زیادی برمی آیند. این نشان می‌دهد که تقاضای زیادی در بازار وجود دارد. اگر مشتریان تصمیم بگیرند که به خدمات غیرمتمرکز اعتماد کنند، می‌توانند پس انداز زیادی را انجام دهند. این پول همچنین به عنوان سرمایه شخصی و مشاغل کوچک به اقتصاد بازمی گردد؛ که می‌تواند تأثیر مثبت چشمگیری در زندگی مردم داشته باشد.

همین استفاده زیاد و بهینه از شبکه فایل کوین، می‌تواند ارزش توکن آن را به شدت بالا ببرد و می‌توانیم شاهد افزایش چشمگیر قیمت آن باشیم. هرچند که علاوه بر موارد گفته شده از لحاظ تکنیکالی هم آینده درخشانی در انتظار FIL است.

تکنولوژی نوظهور بلاکچین، در مراحل ابتدایی مسیر طولانی خود است و نوآوری‌های آن می‌تواند به گسترش بیشتر و جهانی شدن این فناوری کمک کند. فایل کوین دقیقا یکی از همین نوآوری‌ها بر بستر Blockchain است. مشکلاتی که در ذخیره سازی اطلاعات در سیستم فعلی وجود دارد، نیاز به پروژه‌ای برای غیرمتمرکز کردن این حوزه و تحول آن را پررنگ‌تر کرده است. فایل کوین سعی دارد با استفاده از فناوری پیشرفته خود و با بکارگیری تکنولوژی IPFS، مشکلات این حوزه را حل کند.

فایل کوین توانست یکی از موفق‌ترین عرضه‌های اولیه سکه (ICO) را در تاریخ ارز‌های دیجیتال رقم بزند و ۲۵۷ میلیون دلار سرمایه را به خود جذب کند. شبکه اصلی این پروژه سه سال پس از عرضه اولیه، بالاخره در اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۹۹) راه اندازی و رمز ارز FIL با قیمت چندین برابری نسبت به عرضه اولیه خود معامله شد.

اگرچه پروژه Filecoin به لحاظ فنی بسیار قدرتمند و منحصر بفرد است، اما برای سرمایه گذاری در آن باید محتاط بود. در زمان آغاز خرید و فروش فایل کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال، فقط ۰.۵ درصد از کل ذخایر رمز ارز FIL در گردش بود. تورم بالای این ارز دیجیتال طی سال‌های آینده و ورود سایر ارز‌های FIL به چرخه معاملاتی می‌تواند منجر به افت احتمالی شدید قیمت این ارز دیجیتال شود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی