کد خبر: ۳۳۷۸۷
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

چگونه با استفاده از بلاکچین می‌توان تحول عظیمی در صنعت بیمه ایجاد کرد؟

پیاده سازی صحیح فناوری بلاکچین در صنعت بیمه می‌تواند نقش به سزایی در ارتقاء اعتماد عمومی نسبت به صنعت بیمه، قیمت گذاری بهینه، برآورد خسارت صحیح و منطقی و خدمت رسانی و شناسایی بیمه گذاران کم ریسک ایفا کند.

مریم سوملایر

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند از مزایای وقابلیت‌های کاربردی بلاک چین بهره‌مند شود، صنعت بیمه است که با هدف بهبود شرایط برای طرفین قرارداد بیمه یعنی بیمه گذار و شرکت بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

براساس این گزارش کاربرد فناوری بلاک چین دراین صنعت به دلیل نیاز به هماهنگی و همکاری بین چند واسطه، که هریک انگیزه و نیاز‌های متفاوتی دارند، به شدت مثمر ثمر است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت بیمه پیچیده بودن وزمان بر فرایند‌ها است که با بهره مندی از فناوری بلاکچین، چالش‌های مذکور تا حد زیادی تعدیل می‌شوند.

پیاده سازی صحیح فناوری بلاکچین در صنعت بیمه می‌تواند نقش به سزایی در ارتقاء اعتماد عمومی نسبت به صنعت بیمه، تدقیق فرایندها، قیمت گذاری بهینه، برآورد خسارت صحیح و منطقی و خدمت رسانی و شناسایی بیمه گذاران کم ریسک ایفا کند. بلاکچین به عنوان یک فناوری دیجیتال سازی منافع استراتژیک متعددی برای شرکت‌های بیمه به همراه دارد.

اکثر کارشناسان معتقدند که فناوری بلاک چین تغییر و رشدی مثبت در صنعت بیمه ایجاد کرده است که چالش‌های موجود در این زمینه را کاهش می‌دهد. از جمله چالش‌های صنعت بیمه مبارزه با تقلب و کاهش هزینه‌هاست که بیمه دیجیتال یکی از فواید استفاده از بلاک چین در این حوزه است.

این فناوری نوپا می‌تواند شرکت‌های بیمه را در کاهش هزینه‌ها، تسریع در روند پرداخت، ارتقای شفافیت و جلوگیری از تقلب، انطباق با مقررات و توسعه محصولات بیمه‌ای متناسب با نیاز‌های بازار یاری کند و به ذی‌نفعان این صنعت اجازه دهد تا به شیوه‌ای امن و رهگیری‌پذیر، داده‌های یکدیگر را با هم به اشتراک بگذارند.

علاوه‌براین، بلاکچین قادر است شیوه‌های نوآورانه‌تری را برای خلق محصولات جدید و توسعه بازار بیمه در اختیار بگذارد. شرکت‌های بیمه به‌طور معمول در محیط‌های به‌شدت رقابتی فعال هستند و تمامی مشتریان از خرده‌پا گرفته تا سازمانی، انتظار دارند بهترین خدمات را با غنی‌ترین تجربه کاربری ممکن دریافت کنند.

فناوری بلاکچین می‌تواند فرصت بی‌بدیلی را برای تغییرات سازنده و رشد در صنعت بیمه در اختیار فعالان این حوزه بگذارد.

با کمک قرارداد‌های هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز می‌توان فرایند درخواست بیمه و صدور بیمه‌نامه را با خودکارسازی و حسابرسی‌پذیری بیشتر در بستر بلاکچین انجام داد. بدیهی است که با کاهش هزینه‌ها در صنعت بیمه، می‌توان ضریب نفوذ این صنعت را در جامعه افزایش داد و تنور رقابت در بازار بیمه را داغ‌تر کرد.

براساس این گزارش مبارزه با پولشویی، کاهش هزینه‌ها به کمک قرار داد هوشمندی، جلوگیری از تقلب و کلاهبرداری و سرقت، کاهش احتمال فروش بیمه نامه بدون مجوز و ثبت مدارک و ضمانت نامه‌های با ارزش از عمده فواید بلاکچین در صنعت بیمه است.

بلاک چین هنوز در مراحل ابتدایی بوده و همچنان در سال‌های آتی فضای پیشرفت و رشد دارد. اکثر امور پیرامون بلاکچین در بیمه در مرحله اثبات مفهوم بوده و مقررات به آرامی در حال تغییر و تکامل هستند. با این حال ما تا به حال برخی از برنامه‌های کاربردی را مشاهده کردیم که به صورت عملی اجرا شده‌اند و آینده بلاک چین در صنعت بیمه روشن است.‌

می‌توان گفت که استفاده از بلاک چین‌ها در صنعت بیمه تغییرات قابل توجهی را در این صنعت به وجود آورده اند و دسترسی افراد به خدمات بیمه با اجرای بلاک چین بسیار ساده‌تر از گذشته صورت می‌گیرد. ثبت سوابق بیمه، کنترل هزینه ها، رسیدگی به دعاوی خسارت، حذف تقلب و … از مزایای استفاده از بلاک چین در صنعت بیمه هستند البته باید در نظر داشته باشیم با توجه به نوظهور بودن و عدم جود قوانین خاص برای بلاک چین‌ها ممکن است با محدودیت‌هایی در این زمینه مواجه شد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی