کد خبر: ۳۷۳۹۵
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۷

ضرورت ورود صندوق نوآوری به حوزه پذیرش ریسک فناوری در مناطق محروم

یک استاد دانشگاه گفت: اگر به دنبال حل مسائل مناطق محروم هستیم، باید میزان ریسک‌پذیری صندوق‌ها را نیز بالا ببریم.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» به طور حتم امروزه دانش بنیان‌ها نقش کلیدی در توسعه اقتصاد و اشتغالزایی کشور دارند و این شرکت‎ها طی چند سال اخیر با اتکا به توان داخلی توانستند دستاورد‌های قابل توجهی را از خود به جا بگذارند. این شرکت‌ها درصدد هستند که در مناطق محروم و کم برخوردار خدماتی را ارائه دهند.
براساس این گزارش مرتضی فیروزآبادی، معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به پراکندگی جمعیت و ترکیب جمعیت غیرفعال کشور معتقد است که این پراکندگی نشان می‌دهد که باید توجه ویژه‌ای به بحث مشاغل خُرد داشته باشیم. البته این دسته از مشاغل اگر بخواهد اثر اقتصادی مطلوبی داشته باشد، باید با نوآوری ترکیب شود و بنابراین نیازمند تزریق نوآوری به این حوزه هستیم.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت ارائه تعریفی مشخصی از مناطق محروم و کمتر برخوردار، یادآور شد: باید به این نکته توجه داشت که حدود ۹۰ درصد از مخاطبینی که برای اشتغال به کمیته امداد مراجعه می‌کنند، دارای مدارک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم هستند، بنابراین باید دقت کنیم که در این زمینه (اشتغال)، مخاطبین کمیته امداد تغییر نکنند. در حوزه اشتغال در مناطق محروم با سه مولفه عوض نشدن مخاطب، وجود برخی محدودیت‌ها، پوشش ریسک شرکت‌های دانش‌بنیان روبرو هستیم که باید مورد توجه قرار گیرند تا بتوانیم اقدامات موثری برای حل مسائل و مشکلات مناطق محروم انجام دهیم.
همچنین مهدی روح‌اللهی، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) و رییس اندیشکده «پایا» نیز در این نشست با اشاره به اهمیت استفاده از فناوری برای حل مشکلات مناطق محروم و کمتربرخوردار گفت: حوزه ریسک فناوری مسئله بسیار جدی است و باید در زمینه توسعه فناوری در مناطق محروم، تمرکز بیشتری داشته باشیم. در این حوزه اگر صندوق نوآوری و شکوفایی بتواند به حوزه پذیرش ریسک فناوری ورود پیدا کند، می‌توانیم مصرف فناوری در مناطق محروم را توسعه دهیم.
وی افزود: اگر به دنبال حل مسائل مناطق محروم هستیم، باید میزان ریسک‌پذیری صندوق‌ها را نیز بالا ببریم. به عنوان مثال، صندوق مخصوص مناطق محروم تأسیس کنیم که به صورت ویژه به حل مسائل و مشکلات این مناطق ورود کرده و ریسک این موضوع را نیز بپذیرد.
همچنین روح‌الله حمیدی‌مطلق، موسس شتاب‌دهنده نوآوری اجتماعی و رییس شورای علمی جایزه نوآوری اجتماعی در سخنانی با بیان اینکه در دنیا با ادبیات کاملا جاافتاده‌ای در حوزه حل مسائل مناطق محروم مواجه هستیم که می‌توان از این تجربیات استفاده کرد، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری در کشور داریم که می‌توانند در محرومیت‌زدایی در حوزه‌های مختلف، نقش‌آفرینی کنند، به شرطی که بتوانیم ریسک‌های آن‌ها به خصوص ریسک‌های مالی ورودشان به این حوزه را کاهش دهیم. اگر بتوانیم «بیزنس‌مدل» خوبی در این زمینه طراحی کنیم، می‌توانیم از ظرفیت و توان این شرکت‌ها برای حل مسائل مناطق محروم به خوبی استفاده کنیم.

ارسال نظرات
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی