کد خبر: ۴۱۷۳۰
|
۲۳ تير ۱۴۰۳ | ۰۹:۳۰

ایلان ماسک به دنبال توسعه قوی‌ترین سیستم آموزشی هوش مصنوعی جهان

ایلان ماسک قصد دارد برای ساخت یک مجموعه فوق قدرتمند در زمینه آموزش هوش مصنوعی از ۱۰۰ هزار پردازشگر گرافیکی انویدیا استفاده کند.

به گزارش نبض فناوری، ایلان ماسک به عنوان مدیرعامل xAI  اخیرا جزئیاتی را در مورد برنامه جدید خود برای توسعه قدرتمندترین سیستم آموزش هوش مصنوعی جهان منتشر کرد. به گفته ماسک ایکس ای آی قرار است پس از جدایی از اوراکل در سریع‌ترین زمان ممکن به تکمیل یک خوشه ۱۰۰ هزار تایی پردازشگر گرافیکی هاپر انویدیا بپردازد. این اقدام با هدف رقابت جدی با دیگر شرکت‌های هوش مصنوعی انجام می‌شود.

ایلان ماسک اخیراً در پست خود در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد xAI  به دنبال ساخت یک سیستم هوش مصنوعی جدید برای تکمیل فرایندهای آموزشی در سریع‌ترین زمان ممکن است. به گفته وی این سیستم هوش مصنوعی قرار است با ۱۰۰ هزار پردازشگر گرافیکی nvida ساخته شود. ایلان ماسک هدف از انجام و تکمیل این پروژه را رقابت با سایر شرکت‌های هوش مصنوعی عنوان کرده است.

طبق گزارش‌های قبلی در حال حاضر شرکت xAI و اوراکل هیچگونه قراردادی برای ادامه فعالیت نداشته و اکنون اوراکل برای آموزش مدل هوش مصنوعی گراک ۲ تعداد ۲۴ هزار پردازشگر گرافیکی هاپر را در اختیار ایکس ای آی قرار داده است. پیش از این طبق قراردادهای امضا شده قرار بود توسعه خوشه ۱۰۰ هزارتایی توسط اوراکل انجام شود. اما اکنون به گفته ماسک ساخت این خوشه توسط xAI انجام می‌گیرد.
ماسک معتقد است این مدل جدید در آینده به سریع‌ترین زمان برای تکمیل آموزش‌ها خواهد رسید. همچنین قرار است از ماه جاری میلادی آموزش هوش مصنوعی در این سیستم آغاز شده و طبق ادعای ماسک می‌توان آن را قدرتمندترین خوشه آموزشی جهان با اختلاف زیاد در نظر گرفت.

در حال حاضر شرکت‌های فناوری بزرگ که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند هدف خود را روی ارتقا و انتشار مدل‌های جدید متمرکز کردند. البته شرکت xAI  تاکنون در این زمینه بی‌سر و صدا بوده است. به گفته ماسک هوش مصنوعی گراک ۲ قرار است از ماه آینده میلادی منتشر شود. به نظر می‌رسد توسعه این مدل اکنون پایان یافته و تنها در مرحله اصلاح باگ‌ها قرار گرفته است.

منبع/تکنا

ارسال نظرات
با تخفیف‌های استثنایی آسیاتک؛ همیشه «کیفیت، تعیین‌کننده است!»
در نخستین روز از اجلاس اسکاپ صورت گرفت؛ پیگیری دیپلماسی فناوری در قزاقستان
وبگردی