کد خبر: ۱۶۵۷۷
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۵
در گفت‌وگوبا نبض فناوری مطرح شد؛

بروکراسی اداری بزرگترین مانع برسرراه دانش‌بنیان/ باید موتور تولید را با ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری روشن کرد

مدیر یک شرکت دانش‌بنیان گفت: بروکراسی‌های اداری یکی از مهمترین عوامل فرار سرمایه از بخش تولید، ایجاد بی‌انگیزگی و خوابیدن چرخ تولید در کشور است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به عنوان یکی از شاهرگ‌های اصلی تولید و توسعه اقتصادی کشور به حساب می‌آیند به طوری که با ورود این شرکت‌ها به چرخه صنعت علاوه بر رونق اقتصاد و ارزآوری اشتغالزایی جوانان نیز فراهم شده است. این شرکت‌ها با استفاده از خلاقیت و نوآوری توانستند در بحران تحریم به داد صنعت کشور برسند، اما در این میان دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. وقتی با مدیران این شرکت‌ها صحبت می‌کنیم آن‌ها گلایه‌هایی از مسئولان دارند که به مشکلات آن‌ها رسیدگی نمی‌شود برای رفع مشکلاتشان باید از هفت‌خوان رستم بگذرند؛ بنابراین این مهم همسو با منویات مقام معظم رهبری در رابطه حمایت از تولید و مانع زدایی و پشتیبانی نیست.

محمد ابراهیمیان مسئول یک شرکت دانش‌بنیان معتقد است که برکرواسی ادارای و بحث بیمه و مالیات و اخد مجوز برای تولید یک محصول از عمده موانعی است که سد راه تولید دانش‌بنیان‌ها را گرفته است.

وی اضافه کرد: مهمترین چالش در مسیر تولید، نظام بروکراسی اداری کشور است به گونه‌ای که در بخش شاخص‌های فضای کسب و کار که یکی از آن‌ها مجوز‌های تولید است کشور ما در سطح بین الملل، سختگیرانه‌ترین رفتار را با تولید کننده در صدور مجوز دارد.

ابراهیمیان به نبض فناوری، گفت: بروکراسی‌های اداری یکی از مهمترین عوامل فرار سرمایه از بخش تولید، ایجاد بی‌انگیزگی و خوابیدن چرخ تولید در کشور است. شرکت‌هایی وجود دارند که محصولات بسیار خوبی را دارند، اما یک تا چند سال به‌دنبال گرفتن مجوز هستند و حتی پس از گرفتن مجوز، برای دریافت استاندارد‌های لازم تا انتشار محصول با موانع و بروکراسی‌های متعددی مواجه می‌شوند که شاید سال‌ها کار تولید را با وقفه مواجه می‌کند.
در چنین شرایطی چگونه می‌توان انتظار داشت که یک سرمایه‌گذاری با انگیزه و رغبت به حوزه تولید ورود کند و متاسفانه سال‌هاست که این مانع بزرگ مورد غفلت واقع شده و سرمایه‌ها را به حوزه‌هایی غیر از تولید و گاهی اوقات اقتصاد دلالی سوق داده است.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه بدون تولید قوی، اهداف اقتصادی تحقق نمی‌یابد، تصریح کرد: تولید در داخل کشور خلق رفاه و در خارج از کشور خلق قدرت می‌کند و مطمئنا هیچ کشوری نیست که به رفاه و قدرت نیاز نداشته باشد. افزایش تولید افزایش اشتغال و درآمد مالیاتی را در پی دارد همچنین کاهش نیاز به ارز با افزایش تولید باعث می‌شود در برابر تهدیدات خارجی بایستیم.

وی دیپلماسی تجاری را از دیگر موارد پشتیبانی در عرصه تولید عنوان کرد و افزود: همه کشور‌های دنیا، صادرکنندگان خود را پشتیبانی دیپلماتیک می‌کنند، این در حالیست که در کشور ما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

ابراهیمیان افزود: سرمایه‌گذاری در کشور در سایه تولید امکان‌پذیر است. عدم امنیت و ثبات اقتصادی همواره مهمترین تهدید برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان است. قوانین متغیر و شرایط پیش‌بینی‌ناپذیر بازار و عدم ثبات بازار ارز همواره انگیزه و اطمینان خاطر را از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران می‌گیرد و این، یکی از عواملی است که اقتصاد دلالی را در کشور رونق می‌دهد. بیماری‌ای که خود ضربه مهلکی برای تولید در کشور است و مهمترین عامل ایجاد تورم محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: درمان این عارضه در کشور، نظارت جدی و کنترل بی‌قید و شرط همه دستگاه‌های نظارتی و قوای سه‌گانه را می‌طلبد و تا زمانی که این عارضه مهلک در کشور وجود دارد نمی‌توان به ایجاد فضای امن تولید و سرمایه‌گذاری چندان امیدوار بود.

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نیاز به ایجاد زیرساخت‌های حمایتی و بازنگرنی جدی در قوانین و مقررات دارد و همکاری جدی قوای سه‌گانه و همه دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد. امید که با عزم جدی و اراده جمعی به موازات نگاه کارشناسانه و عمل‌گرایانه بتوانیم در سال ۱۴۰۰ تحولی جدی در توسعه تولید در کشور ایجاد کنیم و شاهد یک جهش واقعی در چرخه تولید و اقتصاد کشور باشیم.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی