کد خبر: ۲۰۴۲۰
|
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

توسعه جویشگر‌های بومی بعد از چند سال تلاش همچنان ابتر ماند/ دولت سیزدهم آیا برنامه‌ای برای جویشگرفارسی دارد؟

با گذشت بیش از چند سال از شروع اولیه طرح راه‌اندازی موتورهای جستجو، شواهد بیانگر آن است که متاسفانه دولت‌های قبلی اهتمام و توجه کافی برای تحقق این پروژه نکردند؛ در حالیکه قرار بود جایگزینی بومی برای موتورهای جستجوی خارجی پرطرفدار در کشور از جمله گوگل باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» دنیای اینترنت و فضای مجازی سرشار از ارائه پیام و تصاویر و سایر داده‌ها است در این بین آنچه که برای دسترسی به این مباحث را راحت‌تر می‌کند موضوع جویشگر‌ها و موتور‌های جستجو است که بستر را برای جستجو هموار می‌سازد.‌

می‌توان گفت یک موتور جستجو با جمع آوری داده‌های موجود، امکان دسترسی راحت و هدفمند کاربران را به اطلاعات مورد نیاز فراهم می‌کند و به همین خاطر امروزه درصد بالایی از نیاز‌های کاربران اینترنت از طریق مراجعه به موتور جستجو پاسخ داده می‌شود.

باید یادآور شد که حتی در زمان قطع اینترنت طی سال‌های اخیر و مراجع مردم به موتور‌های جویشگر‌های بومی نشان داد این سرویس‌ها هنوز با مشکلات بسیاری مواجه هستند. تا جاییکه کارشناسان براین باورند که موتور‌های جستجوی بومی نیازمند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و تجاری سازی توسط شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات هستند تا کاربردی‌تر و با اشکالات کمتر باشند. علاوه بر آن هنوز زیرساخت‌های لازم برای راه اندازی جستجوگر‌های بومی کاربردی فراهم نیست. موضوع دیگر بحث عدم اعتماد مردم به جستجوگر‌های داخلی و نگرانی آن‌ها از حفظ حریم خصوصی است که نیازمند اعتمادسازی است.

باید گفت راه اندازی جویشگر یا موتور جستجوی بومی یکی از مهمترین پروژه‌های تعریف شده از سوی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم بود که به دلیل اهمیت آن در افزایش تولید محتوای فارسی در وب، در پروژه‌های اقتصاد مقاومتی نیز به آن پرداخته شده است و پس از آن نیز این پروژه در اسناد شبکه ملی اطلاعات به عنوان یکی از خدمات پایه کاربردی، به وزارت ارتباطات تعیین تکلیف شد.

اما در حال حاضر با گذشت بیش از ۶ سال از شروع اولیه این طرح، شواهد بیانگر آن است که دولت‌های یازدهم و دوازدهم اهتمام و توجه کافی برای تحقق این پروژه به خرج ندادند در حالیکه قرار بود جایگزینی بومی برای موتور‌های جستجوی خارجی پرطرفدار در کشور از جمله گوگل باشد، اما راه به جایی نبرده است.

هم اکنون در حال حاضر سه موتور جستجو بومی شامل؛ پارسی جو، یوز و سلام در کشور فعال است، اما هیچ‌کدام از این‌ها با گوگل قابل مقایسه نیستند، اما به هرحال امنیت داخلی و بحث‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور ما اقتضا می‌کند مانند چین و روسیه موتور‌های جویشگر بومی قوی داشته باشیم که متأسفانه در حال حاضر چنین امکانی نداریم.

علیرضا اکبریان پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» گفت: طراحی و پیاده سازی جویشگر‌های بومی، نیازمند همکاری یک تیم دانشگاهی و شرکت‌های متخصص در این حوزه است و هیچ‌کدام به تنهایی قادر به پیاده سازی موتورجستجوی مناسب در کشور نیستند؛ بنابراین راه‌اندازی موتورجستجوی بومی، علاوه بر انجام کار تحقیقاتی و الزامات پیشرفته نرم‌افزاری و استفاده از هوش مصنوعی، نیازمند تجهیزات سخت افزاری پیشرفته است و این مهم نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد.

وی تصریح کرد: باید وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم با تدوین برنامه بتواند به این مهم در کشور کمک کنند تا موتور جستجوی قوی در کشور داشته باشیم چرا که این مهم یکی از الزامات اساسی برای کشور به حساب می‌آید.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی