کد خبر: ۲۰۵۷۷
|
۰۹ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

نبود آرندی قوی عامل عقب ماندگی صنایع کشور / ساخت دستگاه الکتروریسی برای تولید انواع نانو الیاف

رئیس کانون تجهیزات مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عقب ماندگی صنایع کشور را نبود تحقیق و توسعه عنوان کرد و گفت: باید این مقوله مهم در شرکتهای تولید مورد توجه قرار گیرد.

مجید محمدی رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با بیان اینکه هم اکنون ۸ شرکت دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: این شرکت‌ها در حوزه نانوتکنولوژی و الیاف نانو محصولاتی را ارائه می‌دهند. در حوزه بحث نانو تکنولوژی دستگاه الکتروریسی را برای تولید الیاف نانو تولید کردیم. این دستگاه در حوزه‌های مختلف صنعت، نظامی، کشاورزی و بهداشت کاربرد دارد؛ و در سال ۸۶ دستگاه رگ طبیعی را تولید کردیم. همچنین در حوزه بحث کشاورزی کود‌های هوشمند را کار می‌کنیم. رهش دارو را کنترل می‌کند در حوزه فیلتراسیون آب، نظامی و سایر بخش‌ها فعالیت‌های را انجام می‌دهیم.

رئیس کانون تجهیزات مواد آزمایشگاهی ساخت ایران در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تصریح کرد: همچنین در بخش هوشمندسازی شرکت تعاونی دانش بنیان فناور نانو هوشمند یوشیتا را تاسیس کردیم که در حوزه کنتور‌های هوشمند آب و گاز و هوشمندسازی صنایع کشاورزی و حمل و نقل فعالیت می‌کنند؛ می‌توان گفت که این شرکت از زیر مجموعه شرکت فناوری نانوساختار آسیا پیشروترین گروه صنعتی در زمینه تولید دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی تمام‌اتوماتیک الکتروریسی و نیز خطوط نیمه‌صنعتی و صنعتی تولید انبوه نانوالیاف پلیمری، سرامیکی، و کامپوزیتی در ایران و منطقه خاورمیانه است.

محمدی گفت: هدف از راه اندازی این شرکت بیشتر بهینه سازی مصرف آب و در بخش ساختمان نیز در حوزه ذخیره سازی انرژی خدماتی را ارائه می‌دهیم.

وی اضافه کرد: همچنین در بحث خیابان هوشمند و حمل و نقل هوشمند نیز ورود کردیم که طی سال‌های آینده دستاور‌هایی را ارائه خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت فناوری نانوساختار آسیا، به ساخت نمونه جدیدی از دستگاه آزمایشگاهی الکتروریسی اشاره کرد و گفت: فناوری مدل خارجی این سیستم بسیار پایین‌تر از نمونه ایرانی آن است.
دستگاه الکتروریسی را برای تولید انواع نانو الیاف از پلیمر‌ها و نانو ذرات فلزات دانست و افزود: عمده کاربرد این دستگاه در زمینه زیست فناوری و محیط زیست، پزشکی، دارویی و بهداشتی، تولید و ذخیره سازی انرژی، صنعتی، دفاعی و امنیتی است.

وی به قابلیت‌های اصلی دستگاه‌های تمام اتوماتیکی آزمایشگاهی الکتروریسی اشاره و اظهار کرد: امکان تولید دسته وسیعی از نانوالیاف و نانو ذرات پلیمری و سرامیکی، به کارگیری دسته وسیعی از پلیمر‌های طبیعی و سنتزی و نیز نانو ذرات سرامیک و وجود کاربرد دوگانه الکتروریسی و الکترواسپری از عمده قابلیت‌های این دستگاه محسوب می‌شود.

مدیر عامل شرکت فناوری ساختار آسیا، مهندسی بافت، پوشش‌های زخم، سامانه‌های کنترل رهش، فیلتر‌های پزشکی، تجهیزات و ایمپلن‌های پزشکی، ماسک‌های بهداشتی و ابر جاذب‌ها را از موارد استفاده در بخش پزشکی دارویی و بهداشتی دانست و گفت: این نانوالیاف قابلیت استفاده در پیل‌های خورشیدی، سوختی، ذخیره سازی هیدروژن، باطری‌های پلیمری و ابر خازن‌ها را دارد.

به گفته وی، این الیاف می‌توانند در پوشش‌های محافظ در برابر عوامل شیمیایی، بیولوژیکی و الکترومغناطیسی، کامپوزیت‌های تقویت شده با لایه‌های نانو الیاف، تولید نانو الیاف کربن و نسل جدید فیلتر مایعات و گاز‌ها استفاده شود.

محمدی اضافه کرد: همزمان با شیوع ویروس کرونا به بحث نانو الیاف نیز ورود کرده و محصولاتی را به کشور‌های خارجی صادارت کردیم. باید گفت که در بخش هوشمندسازی عقب نیستیم در همین راستا با کشور‌های حوزه خلیج فارس وارد مذاکره شدیم که این دستگاه‌ها را صادر کنیم تا جاییکه با برخی از کشور موفق به امضای قرار داد شدیم. ما در حال ایجاد پایگاه صادراتی محصولات ساختمانی در قطر و جمهوری آذربایجان هستیم. در قطر به دلیل جام‌جهانی، ساخت و ساز‌های زیادی در حال انجام است و در آذربایجان نیز ساخت و ساز رونق گرفته است.

 رئیس کمیسیون دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران، ادامه داد: هم اکنون دولت حمایت‌های اساسی را از شرکت‌های دانش بنیان به عمل می‌آورد. شاید یکسری مسائلی وجود داشته باشد که کارشناس موفق عمل نکرده است. بدنه نظام و دولت از این شرکت‌ها حمایت می‌کند. اما باید نواقص و مشکلات آن‌ها برطرف و اصلاح شود. در کنار این مهم در برخی از موارد خود شرکت‌های دانش بنیان مشکل دارند و در توهمات به سر می‌برند. متاسفانه توهم در حوزه شرکت‌های دانش بنیان زیادی است.

وی تصریح کرد: از زمان تاسیس شرکت هدف ما این بوده که محصولی که در سال اول تولید می‌کنیم باید تغییر یا ارتقا پیدا کنند.

محمدی عقب ماندگی صنایع کشور را نبود آرندی و تحقیق و توسعه عنوان کرد و گفت: باید این مقوله مهم در شرکت‌های تولید مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی