کد خبر: ۲۳۹۱۰
|
۰۱ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

منظور از کریپتوگرافی یا علم رمز نگاری چیست؟ | دانش‌بنیان‌ها تا چه حدی ورود کردند

امروزه کریپتوگرافی یا رمزنگاری در اغلب کاربرد‌های دنیای فناوری از پیام‌رسا‌ن‌های شخصی تا حفاظت از داده‌های سازمانی و انتقال پول، دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» علم رمزنگاری یا کریپتوگرافی یکی از فناوری‌هایی که از قدیم الایام مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر رمزنگاری علمی است که با استفاده از الگوریتم‌های ریاضیات به رمزنگاری و رمزگشایی داده‌ها (در قدیم پیام‌ها) می‌پردازد.

علمی که در آن فرآیند تامین امنیت داده‌ها از طریق ریاضیات در برابر انواع حملات و مزاحمت‌های شبکه است؛ بنابراین رمزنگاری به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات حساس را به گونه‌ای ذخیره کنید و یا انتقال دهید، که غیر از طرفین در شبکه‌های ناامن (مانند اینترنت) قابل فهم و خواندن نباشد. برای مثال از لاگین شدن در یک وبسایت گرفته تا ارسال ایمیل از فرآیند رمزنگاری استفاده میشود به گونه‌ای که هیچ شخصی در بین راه توان خواندن و افشای اطلاعات را نداشته باشد.‌

می‌توان تأکید کرد که رمزنگاری تاریخچه‌ای بسیار طولانی دارد و می‌توان ریشه‌های آن را در یونان باستان و امپراطوری روم پیدا کرد. مردمان باستان، پیام‌های خود را به‌صورت رمزی و با جابه‌جا کردن حروف ارسال می‌کردند که تنها با دراختیار داشتن یک کلید امن مخصوص، قابل خواندن بود. امروزه کریپتوگرافی یا رمزنگاری در اغلب کاربرد‌های دنیای فناوری از پیام‌رسا‌ن‌های شخصی تا حفاظت از داده‌های سازمانی و انتقال پول، دیده می‌شود.

می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین زمینه‌های استفاده از رمزنگاری، در حوزه رمزارز‌ها است. رمزارز‌ها از رمزنگاری استفاده می‌کنند تا این امکان ایجاد شود که معاملات به صورت بی نام، ایمن و بدون نیاز به اعتماد باشند.

در این فرآیند، شخص لازم نیست چیزی راجع به یک شخص بداند تا بتواند به صورت ایمن با او معامله داشته باشد. مزیت دیگر نیز آن است که شخص به بانک، شرکت صادرکننده کارت اعتباری، دولت، یا هر طرف سوم دیگری به عنوان واسطه نیاز ندارد.

باید یادآور شد که فناوری رمزارز‌ها طی سال‌های اخیرا در بین سرمایه‌گذاران نمود بیشتری پیدا کرده و مدام در حال ایجاد تحول در این فناوری‌ها صورت می‌گیرد.

البته ارز دیجیتال تمام زمینه‌های بهره برداری از رمزنگاری نیست. کامپیوتر ما و شبکه‌هایی که به آن متصل است، دائما در حال رمزگذاری و رمزگشایی اطلاعات هستند به طوری که از هر جستجوی ما در گوگل گرفته تا هر ایمیلی که می‌فرستیم، شامل آن می‌شود.

طی سالیان گذشته، مسائل حول رمزگذاری، به عنوان یکی از نیاز‌هایی شناخته می‌شود که با توسعه فناوری‌های ارتباطی به یکی از دغدغه‌های مهم امنیتی در کشور بدل شده است. در این زمینه، ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی با خلاقیت برخی شرکت‌های دانش بنیان، راهکار‌های مطمئنی را برای تامین امنیت اطلاعات، ارتباطات و تبادلات الکترونیکی ارائه داده‌اند تا سلامت بیشتری از این رهگذار نصیب اقتصاد دیجیتال کشور شود.

روش‌های نفوذ به الگوریتم‌های رمزنگاری همگام با توسعه این الگوریتم‌ها، تکامل‌یافته‌اند. به همین جهت نمی‌توان هیچ الگوریتمی را برای همیشه امن دانست! از طرفی روش‌های رمزنگاری کنونی با بیشتر شدن احتمال استفاده و عرضه کامپیوتر‌های کوانتومی، بیش از هر زمانی در معرض خطر قرار دارند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که با حضور کامپیوتر‌های کوانتومی در آینده، الگوریتم‌های رمزنگاری کوانتومی هم تکامل پیدا کنند.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی