کد خبر: ۲۵۶۷۵
|
۳۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

چرا دولت و بانک مرکزی به دنبال انتشار کریپتوکارنسی است؟

کارشناس بازار‌های مالی، گفت: ارائه پول دیجیتال ملی مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه را برطرف نمی‌کند و تنها امکانی که دارد ایجاد کنترل و سلطه هر چه بیشتر دولت بر گردش‌های مالی مردم است.

میثم رادپور کارشناس بازار‌های مالی، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در خصوص راه‌اندازی رمزارز ملی توسط بانک مرکزی، اظهار کرد: یکی از فلسفه‌های اصلی کریپتوکارنسی‌ها این است که جدا و مستقل از دولت هستند. به طور کلی بحث ارز دیجیتال ملی با روح کریپتوکارنسی و منظور اولیه به وجود آمدنش کاملا در تضاد و تعارض است. چرا می‌گویند بیت کوین پول خصوصی است، چون دولت نفوذی در آن ندارد و نمی‌تواند هر طوری که بخواهد سیاست‌های پولی خودش را سروسامان دهد.

وی تصریح کرد: به طور کلی به این دلیل رمز ارز‌ها دارای ارزش هستند که نهادی مانند دولت آن‌ها را کنترل نمی‌کند. اینکه دولت‌ها اقدام به انتشار ارزدیجیتال کنند نقض غرض است، چون آن‌ها خودشان معتقدند که بیت کوین وارز‌های دیجیتال رقیب پول ملی هستند.

رادپور افزود: فکرکنم برای اولین بار رئیس بانک مرکزی انگلستان بود که در همایشی پول دیجیتال ملی را مطرح کرد و بعد از آن مسئله central bank cryptocurrency بیشتر داغ شد و بیشتر مطرح شد. اگر دولت‌ها به این سمت و سو حرکت کنند به طور حتم می‌خواهند کنترل در حوزه جریان‌های پولی را بیشتر کنند؛ چرا که با استفاده از این تکنولوژی به راحتی می‌توان ردیابی کرد یا حتی سیاست‌های پولی کنترل شده را اعمال کنند.

کارشناس بازار‌های مالی گفت: بنابراین دولت‌ها می‌توانند با انتشار پول دیجیتال به طور دقیق جابه‌جایی‌های پولی را کنترل کنند و این به معنای کنترل هرچه بیشتر دولت است. با انتشار پول دیجیتال دولت‌ها می‌توانند به صورت موثرتری سیاست‌های پولی را توسط بانک مرکزی اعمال کنند.

وی ادامه داد: مسئله بیت کوین به عنوان یکی از مصداق‌های خصوصی ایجاد شده است تا با پول‌های ملی مبارزه کند و دست دولت‌ها را از نفوذ بر پول و انتشار ریال جلوگیری کند. حال این سوال پیش می‌آید چرا دولت و بانک مرکزی به دنبال انتشار کریپتوکارنسی است؟ آیا با این روش اعتبار بیشتری بدست می‌آورد؟

رادپور تأکید کرد: ارایه پول دیجیتال نه قرار است مشکلات اقتصادی را رفع کند و نه قرار است کمبود بودجه دولت را برطرف کند و تنها امکانی که دارد ایجاد کنترل و سلطه هر چه بیشتر دولت‌ها بر گردش‌های مالی مردم است. من فکر نمی‌کنم ارائه ریال دیجیتال هیچ فرقی با ریال فیزیکی داشته باشد، زیرا ناشر آن یکی است. قطعا به تبع همین موضوع ریال دیجیتال نمی‌تواند در کسب کار‌هایی که مریوط به رمز ارز‌ها هستند دخیل باشد.

وی خاطرنشان کرد: با انتشار کریپتوکارنسی توسط دولت نمی‌توان اقتصاد کشور را سروسامان داد. آیا تورم را کنترل می‌کند؟ به هیچ وجه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد چرا که دولت انصباط مالی ندارد. حتی به داستان تحریم نیز نمی‌تواند کمک کند.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی