کد خبر: ۴۱۳۷۶
|
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۰

صاحب‌نظر روس: سازوکار همکاری فناورانه در بریکس شکل گیرد

به گزارش «نبض فناوری»، آندری سیلینگ در گفت و گو با شبکه تلویزیونی بریکس افزود:‌ مقابله با بسیاری از چالش‌های مدرن برای یک کشور به تنهایی دشوار است، بنابراین چارچوب بریکس، یک فرصت عالی برای سازماندهی همکاری‌های جهانی در عرصه فناوری است.

وی که مدیریت اجرایی سامانه ملی ابتکار فناوری روسیه - انجمنی از شرکت‌ها، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌های پیشرو روسی فعال در پروژه‌های توسعه حاکمیت تکنولوژیکی- را برعهده دارد، افزود: ما در این سامانه به همراه همکاران خارجی خود آماده هستیم تا سازوکاری را برای تبادل اطلاعات و بهترین شیوه های شرکت ها و سازمان‌ها ایجاد کنیم.

سیلینگ اظهار داشت:‌ ما در مورد مفهوم حاکمیت مشترک صحبت می کنیم که بر اساس آن می توان مناسبات نظام‌مند با سایر کشورها در راستای توسعه فناوری و کار بر روی پروژه های همکاری بین المللی در زمینه‌های علم و تحقیقات، صنایع و بازارهای آینده و نظام آموزشی ایجاد کرد.
وی ادامه داد: برای اینکه کشورهای عضو بریکس با همه این چالش‌ها مقابله کنند، مایلیم کارگروهی برای همکاری‌های فناوری کشورهای عضو این گروه ایجاد شود.
این صاحب‌نظر روس همچنین اظهار داشت: کشورهای حاضر در پیمان بریکس،‌ هر یک، تمدن‌های مختلفی را نمایندگی می‌کنند و تفاسیر خاص خود را از فناوری دارند.

سیلینگ تشکیل کارگروه همکاری فناورانه بریکس را خواستار شد و خاطرنشان کرد: کشورهای بریکس باید با هم توسعه یابند، گفتگوی سازنده را حفظ کنند و به یاد داشته باشند که سنت‌ها باید در قلب پیشرفته ترین نوآوری‌ها باشد.

بنا بر این گزارش، ایجاد کارگروه همکاری فناورانه بین کشورهای عضو گروه بریکس در نشستی در حاشیه بیست‌وهفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ مورد تأکید قرار گرفت.

در این میان،‌ از سازماندهی فعالیت‌های مشترک در حوزه فناوری، ایجاد قالب‌های جدید کار مشترک بین کشورهای عضو گروه بریکس مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری و جذب شرکت‌های فناور از کشورهای عضو گروه بریکس برای مشارکت در طرح‌های چشم‌انداز مشترک به عنوان اهداف شکل‌گیری کارگروه فناوری نام برده شد.

به عنوان نخستین ابتکار در این زمینه، اتاق بازرگانی و صنعت روسیه و آژانس ابتکارات استراتژیک این کشور، فراخوان مسابقه راه‌حل‌ها و سازوکارهای فناوری کشورهای عضو گروه بریکس را اعلام کردند.

درباره گروه بریکس

"اصطلاح اختصاری BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط یک تحلیلگر غربی مطرح شد. وی پس از مطالعه پتانسیل اقتصادی کشورهای در حال توسعه، به این نتیجه رسید که این چهار کشور جهت اقتصاد و سیاست جهانی را در قرن بیست و یکم تعیین خواهند کرد؛ در واقع، این تحلیلگر غربی، ایجاد گروه بریکس را پیش بینی کرد."

این عبارات بخشی از سخنان یوری اوشاکوف دستیار رئیس‌جمهوری روسیه درباره تاریخچه بریکس در یک مصاحبه بیان کرده است. بنا بر روایت این مقام روس، پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.

در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.

با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.

به دنبال تصمیم سران بریکس در نشست آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، عربستان سعودی و امارات از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) به عضویت گروه بریکس درآمدند.

به گفته دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در حوزه سیاست خارجی، گروه بریکس پیش از این از نظر برابری قدرت خرید از گروه هفت پیشی گرفته است؛ گروه بریکس همچنین ۳۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است، در حالی که گروه هفت، سهم ۳۰.۳درصدی را به خود اختصاص داده است.

به گفته اوشاکوف، تا سال ۲۰۲۸ میلادی، وضعیت بریکس از موقعیت کنونی در قبال گروه هفت نیز ارتقا خواهد یافت و کشورهای عضو بریکس ۳۶.۶ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص خواهند داد و سهم گروه هفت به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.

وی یادآور شد:‌ سهم کل کشورهای عضو گروه بریکس در اقتصاد جهانی ۵۸.۹ تریلیون دلار است؛ کشورهای عضو این گروه همچنین بیش از یک سوم از خشکی زمین (۳۶ درصد)، ۴۵ درصد از جمعیت جهان (۳.۶ میلیارد نفر)، بیش از ۴۰ درصد از کل تولید نفت و حدود یک چهارم از صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع/ایرنا

ارسال نظرات
وبگردی