کد خبر: ۴۱۸۴۰
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۰

فریب سود‌های نجومی در سایه نبود قانون در حوزه رمز ارز‌ها

طی سال‌های اخیر شاهد رواج استفاده فعالان اقتصادی از رمزارز‌ها برای مبادلات مالی هستیم و در این میان برخی کلاهبرداران سایبری نیز با استفاده از نبود قانون در حوزه رمز ارز با وعده سود‌های نجوم اقدام به فریب مردم می‌کنند.


به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه اکثر مردم به دلیل جذابیت و تنوع به سمت ارز‌های دیجیتال روی آورده و از این طریق سرمایه‌گذاری می‌کنند. باید گفت که رمز ارز یک نوع پول دیجیتال بوده که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و از نظر حقوقی دقت کافی در این زمینه نیست.
ارز دیجیتال گرچه در ایران نوپاست، اما از سال ۲۰۰۹ میلادی که بیت کوین به عنوان نخستین ارز دیجیتال رونمایی شد و بستری برای ظهور ارز‌های دیگر در جهان فراهم آمد، این بازار به قدری گسترده شده که خود به یک بازار مالی نوپدید با گردش مالی تبدیل شده است به طوری که اکنون هزاران ارز دیجیتال مختلف در این بازار مجازی وجود دارد.


ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال است که بر پایه علم رمزنگاری و فناوری بلاکچین ایجاد شده است. ماهیت غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال به این معنی است که هیچ نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند؛ این نوع پول را می‌توان به صورت مستقیم و بدون دخالت هرگونه واسطه‌ای در اینترنت به شخص دیگری ارسال کرد. یعنی برای ارسال ارز‌های دیجیتال به یکدیگر نیازی به افتتاح حساب بانکی، استفاده از خدمات بانک‌ها یا هر سازمان واسطه دیگری نخواهید داشت.


در سال‌های اخیر شاهد رواج استفاده فعالان اقتصادی از رمزارز‌ها برای مبادلات مالی هستیم و در این میان برخی کلاهبرداران سایبری نیز با استفاده از نبود قانون در حوزه رمز ارز با وعده سود‌های نجوم اقدام به فریب مردم کرده اند و سبب تشکیل پرونده‌های متعدد با شاکیان انبوه در محاکم قضایی شده است.

ارسال نظرات
با تخفیف‌های استثنایی آسیاتک؛ همیشه «کیفیت، تعیین‌کننده است!»
در نخستین روز از اجلاس اسکاپ صورت گرفت؛ پیگیری دیپلماسی فناوری در قزاقستان
وبگردی