کد خبر: ۲۱۲۳۳
|
۳۱ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد؛

بومی‌سازی فناوری بازیابی گازهای فلر توسط یک شرکت دانش‌بنیان/ در صورت حمایت مسئولان بزرگترین صادرکننده خواهیم شد

مدیرعامل شرکت فاتح دانش سورنا پارت شیمی، از تولید دستگاه بازیابی گازهای فلر با فناوری بومی در این شرکت خبر داد و گفت: با این محصول، از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری و صرفه جویی قابل توجهی خواهیم داشت.

احسان جوادی مدیرعامل شرکت فاتح دانش سورنا پارت شیمی، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» درباره محصولات تولیدی این شرکت، اظهار کرد: طی ۱۰ سال از آغاز بکار شرکت ما در حوزه‌های مختلف شیمیایی نفت و گاز و پتروشیمی فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم. محصول اصلی ما بازیابی گاز‌های فلر پالایشگاهی و پتروشیمی است. همچنین چند محصول های‌تک نیز در حوزه صنایع دفاعی تولید کردیم. روشی که در بازیابی فلر بکار بردیم از فناوری نوین بوده است و محصول سازمان وزارت دفاع در دنیا و در انحصار چند کشور (آلمان، آمریکا) است ما در ایران و در منطقه خاورمیانه برای اولین بار این کار را انجام می‌دهیم تا به امروز این تجهیزات وارداتی بود.

جوادی ادامه داد: برای بازیابی فلر یک دستگاه آزمایشگاهی کوچک را به صورت پایلوت تولید کردیم به واسطه دستگاه جذب سطحی تناوب فشار می‌توانیم گاز‌های صنایع نفتی و پتروشیمی را بازیابی کنیم. با این محصول، از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای جلوگیری می‌شود و در مرحله بعد صرفه جویی قابل توجهی صورت می‌گیرد. به این شکل مواد و گاز‌هایی که باید سوزانده و دفع شوند، توسط این دستگاه بازیابی می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: هم اکنون این دستگاه در پتروشیمی آبادان نصب شده است. الان به مرحله‌ای رسیدیم که وزارت نفت از این دستاورد ما حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

وی افزورد: در حال حاضر، فقط در منطقه عسلویه ۵۰ مشعل در صنایع پتروشیمی وجود دارد که با دستگاه طراحی شده توسط این شرکت دانش بنیان، کربن دی اکسید گاز‌هایی که مقرر بوده است تا سوزانده شوند، جداسازی می‌شود و همین کربن دی اکسید مجددا در اختیار همان واحد قرار می‌گیرد تا دیگر نیاز نباشد آن را از محلی دیگر تامین کند. سایر گاز‌ها نیز به این روش قابل تفکیک هستند و می‌توان آن‌ها را در اختیار خط خوراک صنایع قرار داد. با این چرخه، بهره مالی قابل توجهی نیز نصیب واحد‌های نفتی و صنعتی می‌شود.

جوادی با بیان اینکه این دستگاه ثبت اختراع شده است، اظهار کرد: در این دستگاه از فناوری جذب سطحی تناوب فشار استفاده شده است که این فناوری می‌تواند در بازیابی گاز‌های فلر یا مشعل‌های پالایشگاهی استفاده شود. این فناوری اگر در کشور توسعه یابد، این قابلیت را دارد تا به خارج از کشور نیز صادر شود.

مدیرعامل شرکت فاتح دانش سورنا پارت شیمی، با اشاره به این که، استفاده گسترده از جذب سطحی تناوب فشار می‌تواند صرفه جویی ارزی بسیار زیادی برای کشور داشته باشد، گفت: پیش‌بینی شده است که دو محصول جدید در حوزه بومی‌ساز‌های اکسیژن ساز پرتابل است که به صورت مونتاژ کاری انجام خواهد شد. اگر مسئولان از دستگاه تولیدی ما در حوزه بازیابی فلر‌ها حمایت کنند به طور حتم بزرگترین صادرکننده در این بخش خواهیم بود. کشور ما یکی از کشور‌های امضاءکننده قرارداد پاریس برای کاهش آلاینده‌های گلخانه‌ای است. بازیابی فلر‌های گازی تا به امروز در کشور ما به صورت علنی انجام نشده است. متاسفانه بیشتر بحث ریالی در این زمینه مطرح است تا موضوع زیست محیطی؛ فناوری این دستگاه به گونه‌ای است که برای هر مجموعه باید نمونه منحصربفردی طراحی شود، زیرا گاز‌ها در هر واحد از نمونه متفاوتی هستند و نیاز است تا طراحی متناسب با آن‌ها صورت گیرد. وزارت نفت می‌تواند با معرفی واحد‌های مختلف، این امر را تسهیل کند و عایدی قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا ۹۶ روی این موضوع به صورت عملیاتی کار کردیم تا اینکه در سال ۹۶ به صورت پایلوت این دستگاه را تولید و اجرایی کردیم، گفت: برای این دستگاه بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم. همچنین در حوزه فاز مطالعاتی و عملیاتی تا به امروز توانستیم برای ۱۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم که مشخصا در صورتی که تولید محصول ما توسعه یابد، به مراتب فرصت‌های شغلی بیشتری نیز ایجاد می‌کند.

گفتنی است؛ سالانه ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز در حال سوخته شدن در صنایع مختلف است که با دستگاه ما قابل بازیابی هستند.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی