کد خبر: ۲۵۲۶۶
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

با عجیب‌ترین طراحی‌های محصولات اپل در سال‌های اخیر آشنا شوید

اپل همیشه تاکید بسیار زیادی بر میزان تلاش و تفکر صرف شده جهت طراحی دستگاه‌های خود داشته است. «جانی آیو» (Jony Ive) در کتاب «طراحی شده توسط اپل در کالیفرنیا» که یک کتاب تصویری منتشر شده در سال ۲۰۱۶ است، توضیح می‌دهد که آن‌ها همیشه سعی داشته‌اند طراحی محصولات اپل به نحوی باشد که بسیار ساده و منسجم به نظر برسد و هیچ جایگزین منطقی برای آن‌ها قابل تصور نباشد.

به گزارش «نبض فناوری»، با این حال طراحی محصولات اپل همیشه بدون نقص نبوده است و گاهی اوقات تعریف کوپرتینویی‌ها از طراحی ساده و منسجم می‌تواند به ناخرسندی مصرف‌کننده نهایی و آسیب به تجربه مشتریان ختم شود. در این مطلب قصد داریم به ۶ محصول جنجالی سال‌های اخیر اپل اشاره کنیم که طراحی ‌آن‌ها، سوالات بسیاری را در میان افکار عمومی پدید آورد. اگر شما هم دلخوشی از برخی دستگاه‌های اپل ندارید، می‌توانید تجربه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

۱. مجیک ماوس ۲
مجیک ماوس ۲ در هنگام معرفی در سال ۲۰۱۵ محصولی بسیار خلاقانه به شمار می‌رفت؛ زیرا از صفحه لمسی به جای کلیدهای رایج بهره می‌برد که قادر بود ژست‌های حرکتی مختلف را هم در کنار وظایف پایه یک ماوس، تشخیص دهد. طراحی آن بسیار چشم‌نواز بود و انحناهای زیبا در کنار سطح شیشه‌ای می‌توانست نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب کند. اما مصرف‌کنندگان هنگامی با معضل اصلی مواجه می‌شدند که قصد شارژ کردن ماوس را داشتند.


در تصمیمی بسیار عجیب و دور از ذهن، مهندسین اپل تصمیم گرفته بودند تا درگاه شارژ مجیک ماوس ۲ را در قسمت زیری بدنه قرار دهند؛ موضوعی که استفاده از ماوس در هنگام شارژ را غیر ممکن می‌ساخت. احتمالاً اپل می‌توانست مانند بسیاری دیگر از تولیدکنندگان قطعات جانبی رایانه، درگاه شارژ را در قسمت جلویی دستگاه قرار دهید؛ شیوه‌ای که در بسیاری از ماوس‌های بی‌سیم و سیمی متداول است و امکان استفاده از ماوس همزمان با شارژ شدن باتری آن را پدید خواهد آورد.

شش سال پس از عرضه مجیک ماوس ۲، اپل اقدام به معرفی نسل جدید iMac در سال ۲۰۲۱ کرد که بهبودهای متعددی را در زمینه طراحی نسبت به نسل‌های گذشته خود از جمله پورت شبکه در آداپتور برق شامل می‌شد. ماوس اپل نیز در چندین رنگ مختلف برای تناسب بهتر با iMac جدید در دسترس خریداران قرار گرفت، اما مشکل درگاه شارژ همچنان پابرجا باقی ماند و اپل هنوز هم از کاربران خود انتظار دارد تا ماوس را برای اتصال کابل لایتنینگ بچرخانند؛ مسئله‌ای که جلوه مسخره و بسیار پوچی دارد. مجیک ماوس ۲ پس از معرفی در خاک ایالات متحده با برچسب قیمت ۷۹ دلار عرضه شد و امروزه هم باید همان مقدار را برای خرید آن هزینه کرد.


۲. ریموت اپل – سیری
اگر بخواهیم به عجیب‌ترین طراحی محصولات اپل اشاره کنیم، بدون شک نخواهیم توانست از ریموت سیری که همراه اپل تی‌وی از سال ۲۰۱۵ عرضه می‌شد، گذر نماییم. این ریموت از یک پد لمسی قابل کلیک بهره می‌برد و می‌تواند به ژست‌های حرکتی جهت ناوبری در منوهای tvOS پاسخ دهد. همچنین دو ستون از کلیدها در پایین صفحه لمسی برای کنترل پخش در نظر گرفته شده‌اند. حتی یک شتاب‌سنج هم درون آن قرار گرفته است که پتانسیل استفاده به عنوان کنترلر بازی را نیز فراهم می‌سازد.

شاید موارد گفته شده در بالا برای یک ریموت فوق العاده به نظر برسد؛ اما تجربه خریداران کاملاً خلاف این موضوع را اثبات می‌کند. کاربران از ارگونومی ریموت شکایت‌های بسیاری داشته‌اند؛ در واقع محصول مذکور بسیار کوچک و باریک طراحی شده است که استفاده از آن را سخت می‌کند و احتمال گم شدن در پشت مبل یا سایر لوازم خانه را افزایش می‌دهد. چینش نامناسب کلیدها هم احتمال فشردن اشتباه آن‌ها را افزایش می‌داد و بسیاری از افراد برای بازگشت به منوی اصلی سهواً کلید مرتبط با سیری را می‌فشردند.


حساسیت بسیار بالای پد لمسی مورد استفاده در ریموت هم باعث شده بود تا جابه‌جایی میان منوها به امری دشوار بدل گردد و دقت بالایی نیاز داشته باشد. به دلیل قرینگی بیش از حد ریموت، در تاریکی شب تشخیص قسمت بالایی از پایینی به سختی امکان‌پذیر بود و بهره‌گیری رنگ مشکی در کنار نبود نور پس زمینه، این مشکل را تشدید می‌کردند. در نهایت اپل در سال ۲۰۲۱ ریموت سیری قدیمی خود را کنار گذاشت و نسخه بهبود یافته همراه با کلیک‌پد جدید دارای ناوبری پنج مسیره را عرضه کرد.

۳. اپل پنسل (نسل اول)
۲۰۱۵ سال چندان خوشایندی برای تیم طراحی اپل نبوده است و محصولات عجیبی مثل مجیک ماوس ۲ و نسل اول اپل پنسل در این سال شکل گرفتند.
نسل اول قلم دیجیتال مخصوص آیپد هم مانند مجیک ماوس ۲ به دلیل مشکلات مرتبط با شارژ در رده بدترین طراحی محصولات اپل قرار می‌گیرد. اپل پنسل برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد؛ دقیقاً در همان سالی که ماوس عجیب و غریب اپل هم رونمایی شده بود. مهندسین اپل اقدام به تعبیه یک پورت نر لایتنینگ در زیر درپوش بالایی قلم کرده بودند که امکان اتصال مستقیم آن به آیپد جهت شارژ شدن را فراهم می‌ساخت. تصمیمی گفته شده در نگاه اول کاملاً منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا در بیشتر مواقع هنگام تمام شدن شارژ قلم، یک آیپد در نزدیکی آن قرار دارد که می‌توان از آن به عنوان منبع انرژی استفاده نمود. همچنین فرایند شارژ‌ از سرعت مناسبی برخوردار بود و تنها ۱۵ ثانیه اتصال به آیپد می‌توانست ۳۰ دقیقه شارژدهی را به همراه داشته باشد.


اما مشکل اصلی در هنگام اتصال قلم و جلوه بصری آن رخ می‌داد. بدون شک در مورد این موضوع، اپل عملکرد را فدای ظاهر کرده است؛ عملکردی که چندان بدون نقص هم نیست. در بسیاری موارد احتمال آسیب به خود قلم یا آیپد به دلیل برخورد ناخواسته با پنسل وجود داشت. مسئله گفته شده می‌تواند روی عمر مفید درگاه لایتنینگ آیپد هم تاثیرگذار باشد و به مرور زمان آن را مستهلک کند. همچنین نباید فراموش کنیم که در هنگام شارژ شدن قلم، کاربر نمی‌تواند اقدام به شارژ‌ خود تبلت نماید؛ مگر اینکه قلم را به دستگاه دیگری مثل آیفون متصل کند. استفاده از تبلت در حالت افقی هم تنها گزینه موجود در زمان شارژ قلم است و استفاده از آن به شکل عمودی در چنین شرایطی بسیار دشوار خواهد بود. اگرچه نسل اول اپل پنسل هنوز با قیمت ۹۹ دلار به فروش می‌رسد، اما خوشبختانه نسل دوم آن از شارژ‌ مغناطیسی بهره می‌برد و دردسرهای گفته شده را ندارد.

۴. کیس هوشمند ایرپادز مکس
برچسب قیمت ۵۹۹ دلاری در نظر گرفته شده برای هدفون روی گوشی AirPods Max هنگام معرفی آن در سال ۲۰۲۱، توانست به اندازه کافی در دنیای مجازی حرف و حدیث ایجاد کند. اما کیس هوشمند در نظر گرفته شده برای این محصول، مقوله کاملاً جداگانه‌ای بود که قادر است کاندیدای شایسته‌ای برای حضور در میان لیست عجیب‌ترین تصمیم‌ها در طراحی محصولات اپل باشد. اپل ادعا دارد که این کیس به نحوی طراحی شده است که می‌تواند مصرف انرژی هدفون را در هنگام عدم استفاده به کمترین میزان ممکن برساند. مشخصاً چنین قابلیتی می‌تواند در محصولی که به کلید روشن و خاموش مجهز نیست، بسیار مفید واقع شود؛ ولی ظاهر آن در نگاه اول ممکن است بسیار متفاوت و غیر معمول به نظر برسد.


رونمایی از کیس هوشمند مخصوص ایرپادز مکس به سرعت موجب طوفانی از میم‌ها در اینترنت شد که آن را به اشیاء مختلفی مثل کیف‌های دستی، پوشاک زیر و حتی اعضای بدن تشبیه می‌کردند. بسیاری از افراد معتقد بودند که اپل این بار عملکرد را فدای ظاهر کرده است و ترجیح داده محصولی با شمایل شکیل در اختیار مشتریان خود قرار دهد. «نیلای پاتل» (Nilay Patel) نویسنده نشریه The Verge درباره این موضوع می‌گوید:

کیس ایرپادز مکس ابداعی مسخره است که روی هم تا خورده و با چسب شمایل یک کیف را به خود گرفته است. هنگامی که هدفون‌ها در آن قرار می‌گیرند، بیشتر شبیه یک کیف دستی می‌شود که ممکن است در ابتدا جالب به نظر برسد؛ اما از هدف اصلی کیس هدفون، یعنی محافظت از آن در داخل کوله یا چمدان، بسیار به دور است. به نظر نمی‌رسد که کیس مذکور چندان توان محافظت داشته باشد و احساس می‌کنم سریع کثیف می‌شود. در نهایت بعید است که شانسی در قبال کیس‌های سرسخت و باکیفیتی داشته باشد که همراه با هدفون‌های پرمیوم عرضه می‌شود.

عدم پوشش صحیح تمامی قسمت‌های هدفون موجب شده است تا کیس هوشمند ایرپادز مکس گزینه‌ای غیر مطمئن برای محافظت از هدفون درون کوله پشتی باشد و قسمت‌های فلزی هدفون را در معرض خط و خش قرار می‌دهد. به نظر نمی‌رسد استفاده کردن یا نکردن از کیس اپل تاثیری در محافظت از هدفون این شرکت داشته باشد و فرقی با در دست گرفتن عادی هدفون برای جابه‌جایی روزمره ندارد.

۵. صفحه کلید پروانه‌ای
اپل در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ اقدام به معرفی صفحه کلیدهای بهبود یافته برای سری دستگاه‌های مک‌بوک و مک‌بوک پرو کرد که از سازوکار پروانه‌ای در کلیدها بهره می‌گرفت و می‌توانست در عین انتقال حس خوشایند فشردن کلیدها، ضخامت آن‌ها را کاهش داد. متاسفانه تنها مدت کوتاهی زمان نیاز بود تا مشخص شود که یکی از بدترین تصمیمات در زمینه طراحی محصولات اپل متعلق به همین دسته از صفحه کلیدها است.


تمامی صفحه کلیدهای پروانه‌ای مورد استفاده در مدل‌های مک‌بوک پرو، مک‌بوک معمولی و مک‌بوک ایر معرفی شده در میان سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ (همراه با مک‌بوک‌های ۲۰۱۵) از کلیدهایی ضعیف بهره می‌برند که به مرور زمان آسیب می‌دیدند. سازوکار مورد استفاده در این کلیدها تا حدی ظریف و شکننده بود که کوچک‌ترین ناملایمات موجب شکستن آن می‌شد. طراحی کلی لپتاپ‌های اپل هم وضعیت را بسیار پیچیده‌تر کرده بود؛ زیرا با آسیب دیدن تنها یک کلید و مراجعه به مراکز تعمیرات این شرکت، تمامی قسمت‌های دستگاه باید از هم باز می‌شدند تا امکان تعویض قطعه معیوب وجود داشته باشد.


اپل برای سالیان طولانی نه تنها اقدام به پذیرش وجود مشکل در صفحه کلیدهای پروانه‌ای نکرد، بلکه از سازوکار معیوب آن را در دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد.
اپل در سال ۲۰۱۶ به جای پذیرش طراحی اشتباه خود، نسل دوم صفحه کلیدهای پروانه‌ای را معرفی کرد و ادعا داشت که مشکلات قبلی در آن‌ها برطرف شده است. اما کاربران هنوز از کلیدهای خراب و شکسته دستگاه‌های خود گله می‌کردند. این رویه تا سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هم ادامه داشت و اپل مصرانه از قطعه‌ای معیوب در محصولات جدید خود استفاده می‌نمود. در اواسط سال ۲۰۱۸ طرح شکایتی علیه اپل از طرف مشتریان متضرر شده از سازوکار پروانه‌ای صفحه کلیدها به ثبت رسید که از عدم اجرای تعهدات مرتبط با خدمات پس از فروش از سوی این شرکت و تعمیر نکردن رایگان صفحه کلیدهای آسیب دیده، گله‌مند بودند.

یک ماه پس از طرح شکایت اشاره شده، اپل مجبور شد تا مشکل در طراحی محصولات خود را قبول کند و برنامه‌ای برای ارائه خدمات طولانی مدت در زمینه صفحه کلید در اختیار خریداران مک‌بوک‌های دارای صفحه کلید پروانه‌ای قرار دهد. کمی بعد در سال ۲۰۱۹، این طرح گسترش یافت و شامل تمامی مدل‌های مختلف مک‌بوک شد که از سازوکار پروانه‌ای به هر شکلی استفاده می‌کردند. البته مقامات این شرکت هیچ وقت به شکل رسمی ایرادات صفحه کلیدهای محصولات خود را مورد پذیرش قرار ندادند.


در پاسخ به عدم پذیرش مشکل بحث برانگیز در صفحه کلید مک‌بوک‌ها، «جوانا استرن» (Joanna Stern) از نشریه وال استریت ژورنال اقدام به نگارش مقاله‌ای با یکی از کیبوردهای معیوب کرد و آن را بدون ویراستاری منتشر نمود. این مطلب توانست به سرعت توجه رسانه‌ها را به سوی خود جلب کند و وجهه عمومی اپل را تخریب نماید. در سال ۲۰۱۹ اپل از صفحه کلید مجیک در مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی رونمایی نمود که از سازوکار قیچی رایج استفاده می‌کردد. طی مسافت ۱ میلی‌متری در هنگام فشردن و آرایه T معکوس برای کلیدهای نشانه همراه با کلید فیزیکی Escape در کنار تاچ بار از ویژگی‌های کلیدی کیبورد جدید اپل محسوب می‌شوند.

۶. مک پرو (۲۰۱۳)
برای سالیان متوالی، آماج حملات از طرف منتقدان به سوی اپل بر سر عدم نوآوری در طراحی رایانه‌های پیشرفته روانه می‌شد. آن‌ها معتقد بودند که نبود خلاقیت در طراحی محصولات اپل به خصوص دستگاه‌های مرتبط با کاربران حرفه‌ای، موجب شده است تا این شرکت به مرور از عرصه رایانش پیشرفته کنار گذاشته شود. اپل هم با ایجاد تغییرات رادیکال در زبان طراحی خود، پاسخ سرسختی به این حملات داد.


کوپرتینویی‌ها ادعا داشتند که مهندسین آن‌ها مسیر طولانی برای ایجاد نوآوری در مک پرو را طی کرده‌اند و این محصول می‌تواند عملکردی دو برابر بهتر از نسل قبلی ارائه دهد؛ درحالی که به لطف سیستم خنک‌کننده یکپارچه، تنها یک هشتم مقدار قبلی فضا اشغال می‌کند. تمامی قطعات درون کیس توسط یک فن بزرگ در قسمت بالایی بدنه خنک می‌شدند که می‌توانست آهسته‌تر از فن‌های کوچک چرخش داشته باشد و صدای کمی حتی در هنگام پردازش‌های سنگین داشته باشد.

پردازنده‌های سری زئون اینتل در کنار دو کارت گرافیک AMD FirePro مخصوص ورک استیشن‌ها توانسته بود قدرت پردازشی هفت ترافلاپ را برای مک پرو به ارمغان بیاورد. اما با وجود این که سخت افزار قدرتمند و سیلندر آلومینیومی میزبان آن‌ها، شاهکار اپل محسوب می‌شدند، نقدهای بسیار جدی هم به طراحی دستگاه وارد بود. در واقع تمامی اجزای سیستم برای بهینه‌سازی سیستم خنک‌کننده تغییر یافته بودند و به همین دلیل تنها راه افزودن سخت افزار اضافی به آن، بهره‌گیری از درگاه تاندربولت ۲ بود. بسیاری از کاربران حرفه‌ای نمی‌توانند نبود درگاه اضافی اختصاصی برای افزودن کارت گرافیک یا حافظه رم را تحمل کنند و محدودیت‌های مک پرو آن‌ها را کلافه می‌ساخت. حتی به نظر می‌رسید اپل هم راهی برای ارتقای سخت افزار درون محصول خود پیدا نکرده بود و تا سال ۲۰۱۹، همان نسخه قدیمی را تنها با بهبودهای جزئی در اختیار مشتریان قرار می‌داد.


اپل به خوبی متوجه نقدهای وارد بر مک پرو و درخواست مشتریان برای بازطراحی آن بود. در سال ۲۰۱۷ مدیران ارشد اپل در نشستی با خبرنگاران بابت ساخت مک پرو ۲۰۱۳ عذرخواهی کردند و اشتباه خود در تمرکز روی سیستم خنک‌کننده یکپارچه را پذیرفتند. در نهایت مک پرو با مدل جدیدی در سال ۲۰۱۹ جایگزین شد که از طراحی کلاسیک‌تر همراه با امکان ارتقای آسان‌تر قطعات بهره می‌برد.

منبع:دیجیاتو

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی