کد خبر: ۳۹۳۵۴
|
۲۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

استفاده از گوشی بدون رجیستری چگونه است؟

اگر گوشی بدون رجیستری داشته باشید، باید یک مدل معمولی دیگر داشته باشید که اینترنت آن را هات‌اسپات کنید، همچنان امکان برقراری تماس و پیامک نیست. اما دیگر بخش‌های گوشی مانند سخت‌افزار، دوربین، باتری و بدون هیچ تفاوتی با دیگر گوشی‌ها کار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» برای اینکه گوشی رجیستر نشده را رجیستری کنیم باید هزینه گمرک گوشی را پرداخت کنیم. رجیستر کردن گوشی که هزینه گمرکی آن پرداخت نشده است، امکان پذیر نیست. سامانه همتا به چنین گوشی اجازه دریافت سرویس از اپراتور‌های مختلف را نمی‌دهد، مگر اینکه هزینه گمرک گوشی پرداخت شود. گوشی که هزینه گمرکی آن پرداخت نشده باشد، بعد از روشن شدن فقط تا سی روز می‌تواند از اپراتور‌های داخلی سرویس بگیرد. بعد از این مهلت سی روزه قطع سرویس دهی می‌شود و تا زمانی که هزینه گمرک گوشی پرداخت نشود و عملیات رجیستر کردن گوشی با موفقیت انجام نشود، نمی‌تواند از اپراتور‌های داخلی خدمات دریافت کند.

واقعیت آن است که بیشتر به نوع استفاده شما بستگی دارد، ولی استفاده از گوشی بدون رجیستری آنقدری هم سخت نیست. اول این که باید بدانید هنگام خرید گوشی نو و بعد از انداختن سیمکارت درون آن، یک ماه می‌توانید از گوشی و سیمکارت بدون رجیستری استفاده کنید. این قابلیتی است که برای مسافران و گردشگران به ایران در نظر گرفته شده که برای مدت کوتاهی در ایران هستند و مجبور به رجیستر کردن گوشی خود نشوند.

پس اگر گوشی آیفون شما نو باشد تا یک ماه می‌توانید درون آن سیمکارت بیندازید. اگر گوشی دست دوم خریده باشید، احتمالا مدت یک ماه سیمکارت آن مصرف شده و به اتمام رسیده است.
اگر گوشی بدون رجیستری داشته باشید، باید یک مدل معمولی دیگر داشته باشید که اینترنت آن را هات‌اسپات کنید، همچنان امکان برقراری تماس و پیامک نیست. اما دیگر بخش‌های گوشی مانند سخت‌افزار، دوربین، باتری و بدون هیچ تفاوتی با دیگر گوشی‌ها کار خواهد کرد.

اگر در منزل و محل کار اینترنت وای‌فای دارید می‌توانید آیفون بدون رجیستر خود را به وای‌فای متصل کنید و از آن بهره ببرید، ولی اگر وای‌فای نداشته باشید، استفاده مداوم از اینترنت گوشی سخت خواهد بود. همچنین اگر در شرایطی باشید که فقط یک گوشی بتوانید با خود همراه داشته باشید، نمی‌توانید آیفون بدون رجیستر را ببرید، زیرا در هر حالتی ممکن است به تماس نیاز داشته باشید.

نحوه پرداخت هزینه گمرک گوشی‌های مسافری

اگر به عنوان یک مسافر گوشی را وارد کشور کرده باشیم، برای اینکه گوشی رجیستر نشده را رجیستری کنیم، باید هزینه گمرک آن را طبق تعرفه گوشی‌های مسافری پرداخت کنیم. هزینه گمرکی یک گوشی مسافری معادل ۱۶ درصد از ارزش کلی گوشی است. از این ۱۶ درصد، ۴ درصد برای حق گمرک، ۲ درصد برای حق بازرگانی، ۹ درصد برای مالیات بر ارزش افزوده و ۱ درصد برای عوارض هلال احمر است. بعد از پرداخت هزینه گمرکی گوشی مسافری به کمک رسیدی که دریافت می‌کنیم، می‌توانیم از طریق روش‌های مختلفی که سامانه همتا در اختیار کاربران قرار داده است، گوشی را با موفقیت رجیستر کنیم.

احتمالا می‌پرسید که هزینه گمرکی گوشی مسافری را چه طور باید پرداخت کنیم؟ برای این کار دو روش وجود دارد. یکی اینکه درست در زمان ورود به کشور به یکی از دفاتر گمرک مراجعه کنیم و از کارشناس مربوطه بخواهیم که هزینه گمرک گوشی را محاسبه و اخذ کند و رسید گمرک را تحویل دهد. در غیر این صورت می‌توانیم برای پرداخت هزینه گمرکی گوشی مسافری از طریق سایت اداره گمرک وارد عمل شویم. برای پرداخت هزینه گمرکی گوشی مسافری به صورت اینترنتی باید به آدرس https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister?۰ مراجعه کنیم.

در این صفحه باید کد IMEI گوشی مسافری خود را در کادر مربوطه درج می‌کنیم. دسترسی به کد IMEI با شماره گیری کد دستوری *#۰۶# امکان پذیر است.

بعد از وارد کردن تمام مشخصات و مدل گوشی هزینه گمرک مشخص می‌شود. همچنین لازم است شماره سیم کارت و برخی دیگر از مشخصات هویتی خود نظیر شماره ملی، گذرنامه و ... را وارد کنیم. شماره سیم کارتی که در این مرحله وارد می‌کنیم، حتما باید با اطلاعات کد ملی هماهنگی داشته باشد. بعد از وارد کردن شماره تماس و سایر اطلاعات لازم، یک کد امنیتی از طریق پیامک ارسال می‌شود. این کد را وارد فیلد مربوطه می‌کنیم و بعد از نشان دادن هزینه رجیستر گوشی، وارد فرایند پرداخت می‌شویم.

پرداخت هزینه گمرک گوشی‌های غیر مسافری

گوشی غیر مسافری یعنی گوشی‌هایی که با هدف تجارت و داد و ستد در تعداد بالا قرار است وارد کشور شوند. اگر این گوشی‌ها از مبادی قانون و به صورت غیر قاچاق وارد شوند، باید هزینه گمرک را مطابق تعرفه مشخص شده پرداخت کنند. در غیر این صورت هر گوشی که به صورت قاچاق وارد کشور شود، اصالت قانونی ندارد و خریدار چنین گوشی باید خودش شخصا هزینه گمرک را با نرخ ۱۶ درصد پرداخت کند.
بر اساس قانون حقوق ورودی و سود بازرگانی انواع گوشی تلفن همراه ۵ درصد بر اساس ارزش پایه گوشی موبایل که گمرک مشخص کرده است، محاسبه و بر مبنای آن ۵ درصد حقوق و عوارض و هزینه گمرک گوشی دریافت می‌شود. به عبارت ساده‌تر قیمت خرید کالا در مبداء + هزینه بیمه و حمل و نقل مبنای محاسبه و اخذ حقوق ورودی کالا‌ها در گمرک است که به آن ارزش سیف کالا گفته می‌شود و در واقع همان هزینه گمرک گوشی یا هزینه لازم برای رجیستر کردن گوشی رجیستر نشده است. طبق قانون واردات گوشی هزینه گمرک گوشی‌هایی که با اهداف تجاری وارد می‌شوند، مجموعی از هزینه حمل و نقل، قیمت اصلی کالا در مبدا و هزینه بیمه است.

همچنین در واردات گوشی به صورت تجاری علاوه بر اینکه ۵ درصد هزینه گمرک گوشی یا حقوق ورودی و سود بازرگانی اخذ می‌شود، هزینه مالیات بر ارزش افزوده نیز دریافت می‌شود.
طبق قانون و بر اساس طبقه بندی بین المللی کالایی (HS) و جداول پیوست کتاب مقررات صادرات و واردات کشور تعرفه گمرکی ترخیص گوشی موبایل یا همان هزینه گمرک گوشی تجاری در ردیف تعرفه‌ای ۸۵۱۷۱۲۱۰ قرار دارد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
وبگردی