کد خبر: ۳۸۹۶۰
|
۲۸ آذر ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۱

اعتبارات تحقیق و توسعه در ایران پایین‌تر از استاندارد جهانی است

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: میزان اعتباری که در کلان کشور برای تحقیق و توسعه صرف می‌کنیم، از استاندارد جهانی پایین‌تر است به خصوص برای کشوری مثل ایران که در حوزه علم و فناوری هدف‌گذاری روبه جلو و پیشرفت را مدنظر دارد، لذا لازم است که تدابیری در این زمینه اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» روح‌الله ذوالفقاری معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی، با بیان اینکه صندوق نوآوری با هدف تجاری‌سازی دستاورد‌های علمی، فناوری و پژوهشی کشور شکل گرفته است، اظهار کرد: صندوق نوآوری در سال گذشته با هدف حمایت از پژوهش، بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۵۰۰ فقره به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کرده است و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود که این تسهیلات که در زمره تسهیلات خُرد صندوق نوآوری طبقه بندی شوند، به ۲ هزار میلیارد تومان برسد. عملکرد ۸ ماهه (تا آبان‌ماه جاری) نشان می‌دهد تاکنون ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۷۰۰ فقره به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت شده است.

ذوالفقاری تصریح کرد: واقعیت این است که میزان اعتباری که در کلان کشور برای تحقیق و توسعه صرف می‌کنیم، از استاندارد جهانی پایین‌تر است به خصوص برای کشوری مثل ایران که در حوزه علم و فناوری هدف‌گذاری روبه جلو و پیشرفت را مدنظر دارد، لذا لازم است که تدابیری اندیشیده شود تا سهم بیشتری از منابع و هزینه‌ها چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، صرف تحقیق و توسعه شود. قانون جهش تولید دانش بنیان با پیگیری‌های متعددی که صورت گرفت، تصویب شد که بخشی از این قانون به درستی به این حوزه می‌پردازد که اگر بنگاه‌ها، هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را به صورت هدفمند در راستای رفع نیاز‌های بازار و اهداف توسعه‌ای حوزه علم و فناوری به کار بگیرند، این هزینه‌ها به شکل اعتبار مالیاتی برای شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: شرکت‌ها می‌توانند به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مراجعه کنند و طرح‌های تحقیق و توسعه خود را آنجا برده و تصویب کنند. این طرح‌های تحقیق و توسعه در زمره اعتبار مالیاتی شرکت در نظر گرفته می‌شود و کمک می‌کند بخش مهمی از فرآیند اینجا کوتاه شود. ذات تحقیق و توسعه، ذات مبتنی بر علم و فناوری است و حتما نیرویی که این کار را انجام می‌دهد، جزو سرمایه‌های علمی و دانشی کشور است و مطمئنا موجب توسعه کسب و کارش خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
وبگردی