کد خبر: ۳۹۶۰۳
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۲:۲۱

سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP باید به ۷ درصد برسد/تاسف بار بودن عملکرد تبصره ۱۶ و ۱۸ قانون بودجه در موضوع دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل صندوق نواوری وشکوفایی با اشاره به سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP گفت: سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP از دو درصد باید به ۷ درصد برسد و این یک تأمین مالی جدی می‌خواهد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» رویداد معرفی دستاورد‌های شبکه بانکی در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور خیاطیان رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر خاندوزی وزیر اقتصاد برگزار شد.

رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: دانش بنیان امروز یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است اگر به دنبال نگهداشت نخبگان هستیم راه‌حل آن شرکت‌های دانش‌بنیان است، اگر به دنبال توسعه اقتصادی هستیم همه معتقدند فناوری عامل توسعه اقتصادی است.

وی تصریح کرد: اگر فناوری عامل اقتدار کشور است این اقتدار از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان میسر می‌شود. در دروان کرونا دو شرکت ونتیلاتور تولید می‌کردند و اگر تحریم هم نبودیم بازهم به ما نمی‌دادند و امروز عدم وابستگی در حوزه ونتیلاتور به خاطر شرکت‌های دانش‌بنیان است.

خیاطیان تصریح کرد: اگر نظام تأمین مالی برای نوآوری نباشد رشد لازم محقق نمی‌شود! بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان به تازگی وارد بازار شدند و رشد فزاینده‌ای دارند و نیازمند تأمین مالی گسترده تری هستند. میانگین شرکت‌های دانش‌بنیان در اخذ تسهیلات از خیلی از حوزه‌ها بالاتر است یعنی پول در تولید می‌رود.

وی با اشاره به خوش حسابی شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که متوسط صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می‌شوند با پیامی مواجه می‌شوند مبنی بر اینکه که منابع وجود ندارد. شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوش حساب هستند و نرخ نکول پایینی دارند.

رییس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: اکوسیستم دانش‌بنیان کشور نیاز به تنوع بخشی در تأمین مالی داردو یکی از ابزار‌های تأمین مالی موضوع vc است.  

وی ادامه داد: بسته رشد تولید یکی از ابتکاراتی است که در راستای شعار تحقق سال بود؛ از طرفی همکاری با بانک‌ها گسترده است که یکی از این همکاری‌ها اهرمی‌سازی منابع است و ریسک بانک‌ها را پایین می‌آوریم.

خیاطیان با بیان در تبصره ۱۶ بسیار حرف داریم گفت: ما در تبصره ۱۶ سال گذشته و تبصره ۱۸ امسال سرمان پایین است. ۲۰ درصد عملکرد تبصره ۱۶ و ۱۰ درصد عملکرد تبصره ۱۸ بسیار تأسف آور است! گزارش وزارت کار در این زمینه می‌گوید در رتبه دانش‌بنیان رتبه آخر هستیم.

وی ادامه داد: ماده ۱۸ قانون دانش‌بنیان برای موضوع vc یک جریانی ایجاد کرده است و در همین راستا بانک‌ها باید در حوزه صنعت vc در صنعت دانش‌بنیان ورود کنند.  

خیاطیان با اشاره به موضوع تأمین مالی جمعی و مسابقه شکوفا تأکید کرد: تأمین مالی جمعی به همت فرابورس رقم خورد. صندوق در همین راستا مسابقه شکوفا را راه اندازی کرده است و ما رکورد تأمین مالی ۵۰ میلیارد ریالی در ۵۰ دقیقه را در این مسابقه داریم.

وی با اشاره به به حوزه‌های اولویت دار علم و فناوری در کشور گفت:طبق دستور مقام معظم رهبری ما باید در هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور برتر باید داشته باشیم. حوزه میکروالکترونیک یکی از حوزه‌های پیشرو است که جزو اولویت‌های ما است؛ انرژی و آب نیز از دیگر حوزه‌های اولویت دار است که باید به آن توجه داشته باشیم.  

خیاطیان در پایان با اشاره به سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP گفت: سهم اقتصاد دانش‌بنیان از GDP از دو درصد باید به ۷ درصد برسد و این یک تأمین مالی جدی می‌خواهد.

ارایه ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ۲ درصدی به شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این نشست روح اله ذوالفقاری معاونت تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این رویداد به دستاورد‌های شبکه بانکی که در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اختصاص دارد.

وی افزود: تقریبا محور‌های تعامل دانش بنیان برقرار شده که تمام نیاز‌های شرکت‌های دانش بنیان را پوشش می‌دهد.

به گفته ذوالفقاری از سال ۹۷ تاکنون تقریبا ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه دو درصدی به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص یافته است. همچنین ۱۷ هزار میلیارد تومان از طریق شبکه بانکی، ضمانت نامه در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مسئله تضمین جدی است که عمدتا شرکت‌های دانش بنیان با آن مواجه هستند؛ در صندوق نوآوری و شکوفایی سعی کردیم چارچوب تامین را به عنوان شبکه مکمل تامین کنیم.

به گفته ذوالفقاری، امسال سال رشد تولید بود که ۳ بانک تسهیلاتی را با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و شورای پول و اعتبار به شرکت‌ها اختصاص دادند که همین تولید را در ۱۴۰۲ دوبرابر نسبت به سال قبل افزایش داد.

به گفته وی، در موضوع دسترسی شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌ها ریسک اوراق را با شبکه بانکی تقسیم کردیم. شرکت‌ها با اسناد تجاری انتشار اوراق را دارند که یک این مزیت است.  

وی اضافه کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خوشنام‌ترین شرکت‌ها هستند که می‌توان ریسک مدیریت شده‌ای برای آن‌ها در نظر گرفت.

به گزارش خبرنگار نبض فناوری، گزارش معرفی دستاورد‌های شبکه بانکی در تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان رونمایی شد.

همچنین در این مراسم احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی، روح اله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست، محمدصادق خیاطیان رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشتند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی