کد خبر: ۲۱۵۱۷
|
۱۰ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۰

گوگل زیر ذره بین کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا

براساس گفته‌های کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا روش‌ های تبلیغات دیجیتال گوگل انحصاری و ضد رقابت است.

گزارش «نبض فناوری»، به نقل از theconversation، ناظر رقابت استرالیا می‌گوید گوگل در تبلیغات آنلاین انحصار دارد، اما مسئله این است که چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ در گذشته، تبلیغات عمدتا توسط رسانه‌های مکتوب، رادیو و تلویزیون انجام می‌شد. امروزه تبلیغات دیجیتالی از این کانال‌ها فراتر رفته و رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ‌ها، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و انواع دیگر دستگاه‌های متصل به اینترنت را فرا گرفته است و شاید بزرگترین بازیگر فضای تبلیغات آنلاین گوگل باشد. ناظر رقابت استرالیا، کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا (ACCC)، می‌گوید که گوگل در حال حاضر بر تبلیغات آنلاین این کشور تسلط دارد، بنابراین باید به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد. ACCC معتقد است که طی ده سال گذشته، فناوری تبلیغات گوگل آن قدر توسعه یافته که حالت ضد رقابت پیدا کرده است.

کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا

گزارش  کمیسیون رقابت و مصرف کنندگان استرالیا

در گزارش منتشر شده ACCC آمده است که گوگل از طریق یک مزیت گسترده داده به تسلط بر بازار رسیده است. این غول فناوری، اطلاعات زیادی در مورد افرادی که از Google Search، YouTube، Gmail، Google Calendar، Google Docs، Google Contacts، Google Sites، Google Meet، Google Chat، Cloud Search و سایر موارد استفاده می‌کنند، ذخیره می‌کند. سازمان دیده بان تخمین می‌زند ۸۰ تا ۹۰ درصد از کل تبلیغات آنلاین در کشور استرالیا حداقل به یک سرویس Google در سال ۲۰۲۰ منتقل شده است.

تبلیغات دیجیتال گوگل

هنگامی که آگهی در برنامه یا صفحه وب نمایش داده می‌شود، تبلیغات ایجاد می‌شود. این معیاری است که تبلیغ کنندگان بدانند آگهی چند بار مشاهده شده است. با توجه به این برآورد، منصفانه است که بگوییم گوگل سهم بزرگی از صنعت تبلیغات دیجیتال استرالیا را در اختیار دارد که سال گذشته به ۹.۵ میلیارد دلار رسید. ACCC می‌خواهد قوانین مربوط به نحوه جمع آوری داده‌های کاربران برای اهداف تبلیغات دیجیتال و نحوه محاسبه هزینه خدمات را اعمال کند. لیست کامل توصیه‌ها با هدف محدود کردن قدرت احتمالی انحصاری گوگل در بازار تبلیغات دیجیتال انجام شده است.

گوگل در این باره چه می‌گوید؟

گوگل مدعی است که ACCC سایر کانال‌های تبلیغاتی آنلاین مانند فیسبوک، توئیتر و اسنپ چت را در نظر نگرفته است. همچنین به گزارش PwC که نشان می‌دهد سه چهارم مشتریان تبلیغاتی غول فناوری در استرالیا را بنگاه‌های کوچک تا متوسط (SME) تشکیل می‌دهد، استناد کرده است. مسئولان گوگل می‌گویند که خدمات این شرکت هر سال ۲.۴ میلیارد دلار به اقتصاد استرالیا کمک می‌کند. به گفته گاردین، سخنگوی گوگل از تمایل این شرکت برای همکاری با ACCC جهت ایجاد اکوسیستم تبلیغات سالم خبر داد.

غول های فناوری

فرمول گوگل در زمینه تبلیغات دیجیتالی

سال گذشته، Google Ads با پیوستن به اپل و مایکروسافت ارزش شرکت آمریکایی Alphabet که گوگل نیز بخشی از آن است را بیش از یک تریلیون دلار افزایش داد. این باعث شد که تبلیغات در نتایج جستجوی Google و همچنین در برنامه‌های تلفن همراه، صفحات وب و ویدئو‌ها قرار گیرد و تبدیل به ابزار اصلی شود که تبلیغ کنندگان می‌توانند از طریق خدمات گوگل به مشتریان دسترسی پیدا کنند. هر بار که شخصی از جستجوی گوگل یا از طریق Google Ads از وب سایت میزبان تبلیغات بازدید می‌کند، حراج خودکار تبلیغات در پشت صحنه انجام می‌شود.

مایکروسافت

آگهی دهندگان حداکثر هزینه را برای هر کلیک جهت انجام تبلیغات، پیشنهاد می‌دهند. پرداخت هزینه به ازای هر کلیک به این معنی است که تبلیغ کننده به جای پرداخت هزینه تبلیغات خود، مبلغ مشخصی را به گوگل جهت کلیک روی آگهی پرداخت می‌کند؛ بنابراین اگر هزینه هر کلیک ۵۰ سنت باشد و نرخ تبدیل کلیک به فروش یک در هر ده تبلیغ باشد، تبلیغ کننده باید محصول خود را به کمتر از ۵ دلار بفروشد.

برای اینکه آگهی در جایگاه اصلی نمایش داده شود، هزینه هر کلیک باید به اندازه کافی بالا، تبلیغ باید از کیفیت مناسب و دارای کلمات کلیدی مستقیماً مرتبط با پرس و جو باشد. به گفته گوگل، تبلیغات را می‌توان براساس عوامل متعددی از جمله جمعیت شناسی مخاطبان، مکان‌های خاص، سن و جنسیت بررسی کرد.

آینده چگونه به نظر می‌رسد؟

تصور بر این است که هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده‌ای در زندگی مردم وارد خواهد شد و کار خرید به دستیار‌های AI واگذار می‌شود. این دیدگاه پیتر دیاماندیس بنیانگذار بنیاد غیرانتفاعی فناوری جایزه X است. با گذشت زمان هوش مصنوعی در مورد عادات روزانه شما، محصولات مورد استفاده، تعداد دفعات استفاده از آن‌ها، مارک‌هایی که دوست دارید، کجا می‌روید و چه کسانی را ملاقات می‌کنید، آگاه خواهد شد. سپس براساس این الگو‌ها پیشنهادات محصول را به شما ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی

این نسخه گسترده از کاری است که گوگل قبلاً با ویژگی دستیار خود انجام داده است. گام بعدی این است که هوش مصنوعی مواد مصرفی مورد نیاز را در مواقع ضروری خریداری کند و به شما تحویل دهد بدون اینکه شما صراحتا آن را درخواست کرده باشید. اما از سوی دیگر، این آینده نگرانی‌های جدی را در مورد حریم خصوصی، عاملیت و رفتار‌های مصرف کننده ایجاد می‌کند.

منبع:باشگاه

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی