کد خبر: ۲۳۱۶۰
|
۰۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

آیا به‌روز رسانی سیستم‌های امنیتی برای مقابله با حملات سایبری جدی گرفته می‌شود؟

در مجموع تنها راه جلوگیری از خطا‌های انسانی و کاهش حملات سایبری، آموزش و آگاهی‌رسانی و به‌روز رسانی سیستم‌های امنیتی است. کارمندان و حتی کاربران عادی اینترنتی باید با انواع تهدیدات و روش‌های مقابله با آن‌ها آشنا شوند و متخصصان نیز در لایه‌های مختلف فنی به آن‌ها کمک کنند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی روز‌های اخیر متاسفانه شاهد حملات گسترده سایبری در بخش‌های حیاتی کشور هستیم که برخی از این حملات یا تکذیب می‌شود و یا اتفاق افتاده است. این موضوع مهم تنها در کشورما رخ نمی‌دهد بلکه در اکثر کشور‌ها این بحث به یکی از مشکلات و چالش‌های اساسی مبدل شده است. با وجود اینکه کشور‌ها سعی می‌کنند در دام این حملات نیفتند بازهم حملات سایبری گربیانگیرشان می‌شود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند برای جلوگیری از این حملات بایستی زیرساخت‌های فناوری و ارتباطات و پروژه‌های حیاتی مدام تقویت شده و به روزرسانی شوند چرا که در صورت هدایت سیستم‌ها به روش سنتی و قدیم باعث می‌شود که دچار خسارت جبران ناپذیری در بخش‌کلیدی شویم چرا که نمونه بارز آن حملات سایبری به جایگاه سوخت در کشورمان بود که باعث چند روزه تعطیلی و خسارت مادی شد.

کارشناسان فضای مجازی معتقدند که دولت و قوه قضائیه باید عوامل حمله سایبری به سامانه‌های حیاتی را شناسایی کنند و شبکه ملی اطلاعات برای تقویت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری کشور راه‌اندازی شود. همچنین برای عملیاتی شدن این مهم بایستی دولت و مجلس شورای اسلامی گام‌های جدی‌تر بردارند.

همچنین برخی از کارشناسان نیز اعتقاد دارند که کم‌توجهی به الزامات امنیتی ابلاغ شده از قبیل طرح امن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی در قبال حملات سایبری و هشدار‌های مرکز مدیریت راهبردی افتا، علت اصلی بروز حملات سایبری است. این بی‌توجهی‌ها موجب شده است تا برخی سازمان‌ها، اینترنت و اینترانت را همچنان با هم و در یک سیستم استفاده کنند، بر دسترسی‌های از راه دور خود کنترل مناسبی نداشته باشند و آسیب‌پذیری‌های اعلام‌شده را به موقع به‌روزرسانی نکنند؛ بنابراین برای مقابله با این معضل استفاده از نیرو‌های متخصص امنیت سایبری در شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مختلف می‌بایست جدی گرفته شود.

در مجموع تنها راه جلوگیری از خطا‌های انسانی و کاهش حملات سایبری، آموزش و آگاهی‌رسانی و بروزرسانی سیستم‌های امنیتی است. کارمندان و حتی کاربران عادی اینترنتی باید با انواع تهدیدات و روش‌های مقابله با آن‌ها آشنا شوند و متخصصان نیز در لایه‌های مختلف فنی به آن‌ها کمک کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی