کد خبر: ۲۵۲۶۳
|
۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

تیشه واردات کالاهای مشابه داخلی به ریشه تولید دانش‌بنیان‌ها| ارتباط صنعت و دانشگاه تقویت شود

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه فناوری سلامت آبتین پارس، گفت: از مسئولان انتظار داریم واردات کالا‌هایی که در داخل توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تولید می‌شود، گرفته شود تا شرکت‌ها مجبور شوند که از دانش فنی بومی کشور استفاده کنند.

محمدسینا بروجردی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه فناوری سلامت آبتین پارس، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به فعالیت این شرکت، اظهار کرد: تقریباً شرکت مجوز دانشگاه دانش بنیان از اوایل سالجاری دریافت کرد در حقیقت افق اولیه شرکت ارائه راهکار‌هایی برای درمان مبتنی بر تکنولوژی‌های روز مثل چاپ سه بعدی و در حقیقت طراحی‌های دیجیتال در تشخیص پزشکی است.

وی تصریح کرد: یکی از مواردی که در حقیقت شروع به درمان کردیم بحث یک عارضه جمجمه بود که فعالیت دانش بنیان را از این طریق آغاز کردیم. ما در حقیقت هر بیماری را نیاز به تجهیزات پزشکی داشته باشد به صورت اختصاصی تجهیزات پزشکی را برای بیمار با هندسه اندام بیمار از طریق چاپ سه بعدی تولید می‌کنیم که این درمان، درمان به روز بوده، اما هنوز در کشور جا نیفتاده است.

بروجردی افزود: با توجه به توانمندی و تجارب شرکت ساخت و طراحی دستگاه‌های مورد نیاز داخل کشور را برای افق اصلی شرکت گنجانده‌ایم و در حال تولید هستیم. به عنوان مثال اگر خدمتی را با دستگاه‌های سی ان سی اختصاصی برای شرکت‌های خودروسازی و کار‌های خاص تولید می‌کنیم که این‌ها هر کدام جداگانه یکسری زیررشته محسوب می‌شوند. دستگاه‌های سی ان سی ارتوپدی و دستگاه‌های سی ان سی برای چسب ریزی قطعات خودرو تولید نیز می‌کنیم همه این‌ها در کنار درمان و ارائه راهکار مبتنی بر چاپ بسته برای بیماران است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی با آن مواجه هستیم این است که بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند که تجهیزات مورد نیازشان را از خارج از کشور تامین کنند در حالی که ما با همان کیفیت و خیلی راحت‌تر در داخل کشور تولید می‌کنیم.

بروجردی اظهار کرد: با وجود اینکه پشتیبانی‌مان به روز بوده و مشکل دلار و نوسان قیمت و مشکل عدم دسترسی به خارج از کشور برای قطعات وجود ندارد، ولی با این وجود ما الان چندین قرارداد داریم که در انتهای بسته شدن بود؛ اما به این نقطه رسیدیم که تجهیزات را از کارخانه خارجی که عمدتا چینی هستند تهیه کنیم و خیلی سخت است و انتظار داریم که حداقل حمایت بیشتری روی این قضیه باشد. وقتی تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شود جلوی واردات شکل گرفته شود و شرکت‌ها مجبور شوند که از دانش فنی بومی کشور استفاده کنند.

وی افزود: برای سال آینده گسترش دو حوزه مهندسی پزشکی و تجهیزات ساخت دستگاه‌های اختصاصی سی ان سی را در دستور کار شرکت قرار دادیم. همچنین با توجه به ساختار‌های زیربنایی در تلاش هستیم که بتوانیم فعالیت را توسعه داده و ارتباطات را با شرکت‌های هدف گسترش دهیم تا بتوانیم محصولات خود را ارائه دهیم. در حقیقت یکی از مهمترین بازار هدف ما بازار‌های تجهیزات پزشکی است که دسترسی با آن‌ها بسیار سخت بوده و نیاز به حمایت اساسی دارد.

بروجردی گفت: صرفاً اسم دانش بنیان باشد به نظرم خیلی مزیت خاصی ندارد که به لحاظ دانش بنیان بتواند کار خاصی را انجام دهد. اگر بخواهیم به این قضیه به صورت واقعی نگاه کنیم شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان باید از حمایت‌های خیلی بالایی برخوردار باشند. دانش‌بنیان بودن در حقیقت نمی‌تواند استعداد و توان را بروز بدهد باید زیربنا‌ها حاضر باشد تا بتوان فعالیت‌ها را به سرانجام رساند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع یکی از چالش‌های خیلی عجیب و غریب بین دانشگاه‌های و شرکت‌ها این است که بتوانند یک هدف مناسب را متناسب با نیاز جامعه شناسایی کرده و بتواند روی آن‌ها کار کنند در حالی که در شناسایی نیاز جامعه مشکل دارند و این مهم باعث می شود که خیلی از شرکت‌ها دچار شکست می‌شوند؛ بنابراین ارائه راهکار مبتنی بر نیاز روز جامعه نبوده است. ولی به نظرم نیاز به آموزش و نیاز به اشتراک گذاشتن تجربیات مختلف دارد و باید ارتباطمان را با صنعت وسیع‌تر کنیم. واقعا این چالش عجیب و غریبی است که ما ارتباطمان صنعت بین دانشگاه بسیار پایین و ضعیف است. یعنی امکان‌سنجی قبل از تولید محتوا و تولید محصول انجام نشده است وخیلی از شکست‌ها به همین دلیل است.

وی ادامه داد: حقیقت تا به امروز همکاری مستقیم با شرکت خارجی نداشتیم، ولی با توجه به اینکه طرح ما طرح ساخت دستگاه ارتز مخصوص سر منحصر به فرد در ایران بود پیشنهاد دادیم تا با یک دانشگاه خارجی این طرح را جلو ببریم، ولی در آینده برنامه اصلی ماست که بتوانیم حداقل در کشور‌های اطراف کار‌های تحقیقاتی را با دانشگاه اروپا و آمریکا به همارهی تیم انجام دهیم.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی